Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD

Na europejskim rynku pokonaliśmy Włochy i Niemcy. Liderem staliśmy się zarówno dzięki zagranicznym, jak i rodzimym inwestycjom.

Publikacja: 30.04.2024 04:30

Whirlpool produkuje sprzęt we Wrocławiu, Łodzi i Radomsku. Ma 16 proc. udziału w produkcji i imporci

Whirlpool produkuje sprzęt we Wrocławiu, Łodzi i Radomsku. Ma 16 proc. udziału w produkcji i imporcie. Właśnie łączy siły z Beko i zapowiada rozwój na polskim rynku

Foto: Whirlpool

Branża AGD w Polsce to supernowoczesny sektor obejmujący nie tylko produkcję sprzętu, ale i całą sieć poddostawców, jak również zaawansowane centra badawczo-rozwojowe, tworzące ogromną wartość dodaną dla gospodarki. To już 35 zakładów i 110 tys. zatrudnionych osób, zarówno pośrednio, jak i bezpośrednio – przy produkcji. Tylko w trzech ostatnich latach branża zainwestowała 6 mld zł.

Na naszym rynku obecna jest większość światowych potentatów sektora. 24 proc. udziału w produkcji i imporcie sprzętu ma koncern BSH, znany z marek Bosch i Siemens. 17 proc. przypada na Samsunga, 16 proc. ma amerykański Whirlpool, a 15 proc. – szwedzki Electrolux. Obecne są także firmy chińskie, choć one jeszcze bazy produkcyjnej w Polsce nie zbudowały.

Amica we Wronkach zbudowała jedno z polskich centrów AGD. Od lat w tym wielkopolskim mieście działa

Amica we Wronkach zbudowała jedno z polskich centrów AGD. Od lat w tym wielkopolskim mieście działa także koreański Samsung

Foto: materiały prasowe/ Amica

Kryzysowe wyzwania branży AGD

Układ sił ciągle się zmienia: na rynku działa już nowy gracz, Beko Europe, który powstał po sfinalizowaniu transakcji z koncernem Whirlpool, który w nowej strukturze ma zaledwie 25 proc. udziałów. Pozostałe objął turecki Beko, który dzięki temu umocnił się na europejskim rynku. Firma zatrudnia ponad 20 tys. pracowników, a jej roczne zdolności produkcyjne wynoszą około 24 milionów urządzeń wytwarzanych w 11 zakładach produkcyjnych.

Ma je także w Polsce. I w sumie nic dziwnego, bo nasz kraj jest największym producentem AGD w Europie. Z danych APPLiA Polska wynika, że ogółem odpowiadamy za 40 proc. produkcji, ale w pralkach, suszarkach do ubrań czy zmywarkach to aż 60 proc., w kuchniach i piekarnikach – 40 proc., a lodówkach – 30 proc.

26 proc. eksportu trafia do Niemiec, 11 proc. do Wielkiej Brytanii, a 10 proc. – do Francji. W 2023 r. eksport warty był 23 mld zł.

Polska jest drugim na świecie graczem na tym rynku, ustępując miejsca na podium jedynie Chinom – z 35 proc. udziału w wartości eksportu globalnego. Polska w tym ujęciu odpowiada za 13 proc. globalnego rynku. Jest największym eksporterem wspomnianych suszarek do ubrań i zmywarek, zaś w pralkach zajmuje drugą pozycję.

Czytaj więcej

Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów

W 2023 r. przychody z produkcji wyniosły 25 mld zł, a jeszcze w 2019 r. było to 18 mld zł, co pokazuje tempo rozwoju. Ostatni rok był oczywiście trudny, w polskich zakładach produkujących AGD w 2023 r. produkcja spadła 11 proc., co przełożyło się na niemal 3 mln urządzeń mniej.

Zatrudnienie w przemyśle AGD zmniejszyło się w efekcie o ok. 1 tys. osób – wynika z danych organizacji APPLiA Polska zrzeszającej producentów AGD.

– Produkcja spadła o 11 proc., ale firmy, redukując nieznacznie zatrudnienie, ograniczały się do pracowników tymczasowych, którzy mogą wrócić w miarę wzrostu zapotrzebowania na sprzęt – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Firmy – mimo wyzwań, jak walka z inflacją, opóźniony efekt covidowy czy wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i skutkami wojny w Ukrainie – tylko nieznacznie zmniejszyły inwestycje. Ostatecznie wyniosły one 2 mld zł wobec 2,3 mld zł w rekordowym ostatnio 2022 r.

APPLiA Polska podaje, że nad Wisłą w 2023 r. wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln szt. dużego AGD. – Oznacza to cofnięcie się ze skalą produkcji do wyniku za 2014 r. przy utrzymaniu mocy produkcyjnych – dorzuca. Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90 proc. polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski.

BSH to polski potentat sektora. Sprzęt produkowany w zakładach BSH sprzęt trafia do rynek całej Unii

BSH to polski potentat sektora. Sprzęt produkowany w zakładach BSH sprzęt trafia do rynek całej Unii

Foto: BSH

Zdecydowany lider

Pomimo znaczących spadków w produkcji Polska utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40 proc. urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej.

– Po niezwykle wymagającym dla branży 2022 roku, charakteryzującym się problemami z dostępnością komponentów oraz wzrastającymi kosztami produkcji oraz logistyki, podobnie jak inni producenci byliśmy optymistami – wyjaśnia w raporcie Robert Stobiński, wiceprezes Amiki.

– Niestety, rzeczywistość negatywnie zweryfikowała nasze przewidywania. Rynek nadal notował spadek sprzedaży, co znalazło odzwierciedlenie w redukcji produkcji – dodaje.

Sprzedaż dużego AGD w Polsce spadła o 1 mld zł, do poziomu 11,3 mld zł, zaś dla małego sprzętu nie zmieniła się w ujęciu wartościowym i pozostała na poziomie 5,8 mld zł. Mimo wywołanego inflacją i wzrostem kosztów skoku cen widać jednak, że w ujęciu ilościowym rynek się mocno skurczył.

Są już jednak sygnały optymistyczne, na co wskazują detaliści. – Porównując dane producentów za styczeń, widzimy rok do roku zwyżki o 6,4 proc. ilościowo i 2,6 proc. wartościowo, co może wskazywać, że pierwszy kwartał bieżącego roku przyniesie lekkie ożywienie na rynku AGD – mówi „Rzeczpospolitej” Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Czytaj więcej

Farmerzy znad Wisły liczą pieniądze z dopłat i organizują protesty

Na horyzoncie gromadzą się jednak ciemne chmury. Coraz więcej sprzętu trafia do Europy z Chin czy Turcji, co może być traktowane jako zagrożenie dla rodzinnych zakładów. Mimo zawirowań z dostawami najpierw w efekcie pandemii, a teraz – jako jemeński odprysk konfliktu bliskowschodniego – w regionie Morza Czerwonego.

W 2023 r. z Chin na rynki unijne trafiło 43,1 mln sztuk sprzętu AGD, co oznacza rok do roku wzrost o 2 proc. Z kolei z Turcji import wyniósł 15,9 mln sztuk – 8 proc. mniej niż w 2022 r. W tym samym czasie eksport z polskich zakładów spadł 12 proc., do 12,8 mln sztuk, a z niemieckich – o 26 proc., do 9,1 mln sztuk.

W ujęciu wartościowym wszystkie kraje zanotowały spadki, ale liderem też są Chiny z 4 mld euro, przed Polską z 3,7 mld euro oraz Niemcami i Turcją (oba kraje z eksportem poniżej 3 mld euro).

Strategiczne zmiany

Producenci podkreślają, że w ostatnich latach miały miejsce duże akwizycje, jakie przeprowadziły w branży AGD firmy chińskie: Hisense kupujące Gorenje, a Haier przejął Candy Hoover.

Czytaj więcej

Dobre dwie dekady dla Polski w UE. Kolejne też będą sukcesem?

– Ta aktywność na polu M&A w naturalny sposób wywołała większą aktywność dużych chińskich producentów w Europie, a ich obecność jest szczególnie widoczna na rynkach wschodnich. Z kolei europejskie firmy importujące towary z branży AGD nie dokonały istotnych zmian, jeśli chodzi o źródła zakupów. Nadal głównymi kierunkami importu są Chiny i Turcja – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica.

– Niestety, widzimy obecnie zaburzenie konkurencji na rynku AGD, które w naturalny sposób zwiększa atrakcyjność cenową towarów z Chin. Dla europejskich producentów AGD dotychczasowa polityka Unii Europejskiej może wydawać się niepokojąca, gdyż z jednej strony wysokimi cłami blokuje napływ do UE tańszych komponentów i surowców, takich jak stal z Chin, a jednocześnie cła na produkty gotowe pozostają minimalne – dodaje.

Branża AGD w Polsce to supernowoczesny sektor obejmujący nie tylko produkcję sprzętu, ale i całą sieć poddostawców, jak również zaawansowane centra badawczo-rozwojowe, tworzące ogromną wartość dodaną dla gospodarki. To już 35 zakładów i 110 tys. zatrudnionych osób, zarówno pośrednio, jak i bezpośrednio – przy produkcji. Tylko w trzech ostatnich latach branża zainwestowała 6 mld zł.

Na naszym rynku obecna jest większość światowych potentatów sektora. 24 proc. udziału w produkcji i imporcie sprzętu ma koncern BSH, znany z marek Bosch i Siemens. 17 proc. przypada na Samsunga, 16 proc. ma amerykański Whirlpool, a 15 proc. – szwedzki Electrolux. Obecne są także firmy chińskie, choć one jeszcze bazy produkcyjnej w Polsce nie zbudowały.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Strategiczne Spotkania w Świecie Biznesu