Dobra galicyjska marka

Dawna stolica Polski słynie nie tylko ?z zabytków. Jest także miejscem narodzin wielu firm cenionych w kraju i za granicą.

Publikacja: 04.07.2014 01:46

Na liście produktów chronionych Unii Europejskiej krakowski obwarzanek jest od 2010 r.

Na liście produktów chronionych Unii Europejskiej krakowski obwarzanek jest od 2010 r.

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

– Jesteśmy dumni z naszego pochodzenia i podkreślamy je we wszelkich działaniach promocyjnych – mówi „Rz" Dariusz Orłowski, prezes Wawelu, czołowego gracza polskiego rynku słodyczy, którego produkty można kupić w ponad 40 krajach świata.

Liczący ponad 100 lat Wawel wyróżnia się na tle brandów o krakowskich korzeniach nie tylko ze względu na długą historię. W ubiegłorocznym rankingu 330 najdroższych polskich marek „Rz"  – z wartością przekraczającą 241 mln zł – zajął 57. miejsce. To najlepszy wynik wśród markowych produktów z grodu Kraka.

Nasze podniebienia podbiły nie tylko krakowskie słodycze. Polubiliśmy m.in. wywodzące się stąd napoje Oshee. Symbolem dawnej stolicy jest też obwarzanek krakowski, jeden z 36 produktów regionalnych z Polski, które do tej pory ochroną objęła Unia Europejska.

57. miejsce zajął producent słodyczy Wawel w rankingu najdroższych marek

Tradycyjne słodycze czy wędliny można kupić pod marką Krakowski Kredens, stworzoną przez grupę Alma Market (należy do niej też sieć delikatesów Alma). Pierwszy sklep z tym logo powstał w 2007 r. w Warszawie. Dziś takich placówek jest 44.  Magdalena Szostak z Krakowskiego Kredensu tłumaczy, że jego kolebką jest wprawdzie Kraków, osadzono go jednak w szerszym kontekście, czerpiąc z tradycji całej Galicji.

Na długiej liście marek o krakowskich korzeniach są: portal internetowy Onet, odzieżowa Vistula oraz popularna wśród remontujących Armatura Kraków.  Bogate w znane marki są też okolice Krakowa. W Zabierzowie działa FoodCare, właściciel m.in. Gellwe i  Blacka, a ze Skawiną związane są słone paluszki Lajkonik. Z kolei w Ochmanowie siedzibę ma wywodzący się z Krakowa Oknoplast.

Są też marki, które z Krakowem nie są związane bezpośrednio, ale wykorzystują splendor tego historycznego miasta. Przykładem jest szynka Krakus. W 1950 r. grupa Animex zarejestrowała tę markę w Stanach Zjednoczonych. Jej flagowy produkt trafia tam do dzisiaj.

20 krajów zainstalowało paczkomaty InPost, m.in. Arabia Saudyjska i Chile

Krakowskie firmy, choć dumne ze swojego pochodzenia, przyznają, że wraz z rosnącą skalą biznesu maleje rola miejsca narodzin marki.

– Kraków to miasto z tradycjami w branży kosmetycznej. Urodziła się  tu i dorastała Helena Rubinstein, zwana cesarzową piękna, która swoją działalność rozpoczęła od fascynacji kremami Dr. Lustra, właściciela Miraculum – mówi Andrzej Kalita, prezes krakowskiego producenta kosmetyków Miraculum, który powstał w 1924 r. – Dziś, w dobie powszechnej globalizacji, pochodzenie firmy ma zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Mariusz Gołda, dyrektor marketingu grupy RMF, zwraca uwagę, że lokalizacja nie ma znaczenia także w przypadku stacji radiowej o zasięgu krajwym jak RMF FM.  –  Staramy się odpowiadać na potrzeby odbiorców w każdym zakątku Polski – zaznacza Gołda.

Wywodzące się z Krakowa RMF FM jest pierwszym komercyjnym radiem w Polsce. Jego początki sięgają 1990 r. Dziś grupę RMF tworzy m.in. ponad 100 stacji tematycznych dostępnych na platformie internetowej RMFon.pl.

W zdobywaniu zagranicznych rynków na swoich krakowskich korzeniach nie koncentruje się Integer.pl, właściciel pocztowej marki InPost. Prezes tej grupy Rafał Brzoska podkreśla, że jej rozwiązania mają być postrzegane jako synonim polskiej innowacyjności.

Eksportowym produktem firmy Integer.pl są Paczkomaty InPost. Ich sieć dostępna jest już w 20 krajach, m.in.  w Arabii Saudyjskiej i Chile.

Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry, prowadzącej badania konsumenckie w Polsce ?i Europie Środkowej ?i Wschodniej

W ostatnich latach rośnie zainteresowanie konsumentów produktami regionalnymi ?i tradycyjnymi. Odkrywamy na nowo staropolskie receptury i smaki, a wycieczki w różne regiony Polski stają się pretekstem do skosztowania lokalnych specjałów. O ich popularności często decyduje silna marka regionu, z jakiego pochodzą, jak w przypadku podhalańskiego oscypka. ?We Francji czy we Włoszech sytuacja jest odwrotna. To np. francuskie wina Bordeaux promują region, z którego pochodzą. Niewiele osób wiedziałoby o takich miastach jak Parma ?czy Modena, gdyby nie szynka parmeńska ?czy ocet balsamiczny.  W Polsce trudno wskazać produkty, które służyłyby promocji regionu, ?choć oscypek czy bryndza mają potencjał. ?Warto więc pomyśleć o wybraniu paru specjałów ?i objęciu ich programem wsparcia, nawet na skalę ?międzynarodową.     —not. b.d

– Jesteśmy dumni z naszego pochodzenia i podkreślamy je we wszelkich działaniach promocyjnych – mówi „Rz" Dariusz Orłowski, prezes Wawelu, czołowego gracza polskiego rynku słodyczy, którego produkty można kupić w ponad 40 krajach świata.

Liczący ponad 100 lat Wawel wyróżnia się na tle brandów o krakowskich korzeniach nie tylko ze względu na długą historię. W ubiegłorocznym rankingu 330 najdroższych polskich marek „Rz"  – z wartością przekraczającą 241 mln zł – zajął 57. miejsce. To najlepszy wynik wśród markowych produktów z grodu Kraka.

Pozostało 87% artykułu
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!