Na początek garść podstawowych informacji: usługa oferowana przez MSWiA w punkcie paszportowym na Lotnisku Chopina w Warszawie pozwala obywatelom Polski zdobyć paszport tymczasowy w 20 minut. Taki ekspresowy paszport jest wyrabiany w nagłej sytuacji, np. gdy podróżny zapomni, zgubi paszport lub dowód osobisty lub też został on ukradziony albo posiadany paszport lub dowód utracił ważność. Tymczasowy dokument jest ważny tylko przez określony czas (maksymalnie przez 365 dni), w zależności od indywidualnej sytuacji.
Przy złożeniu wniosku w punkcie na lotniku należy okazać ważny bilet lotniczy. Nie ma znaczenia, czy wyjazd jest służbowy czy turystyczny. Na miejscu pracownik punktu sprawdza tożsamość osoby, która ubiega się o paszport. Wykonywane jest też zdjęcie niezbędne do wyrobienia dokumentu. Wniosek o wydanie paszportu tymczasowego jest generowany elektronicznie, a następnie podpisywany na urządzeniu do składania podpisu. W przypadku wyrobienia takiego dokumentu dla dzieci, niezbędna jest zgoda obojga rodziców. Opłata za wyrobienie paszportu tymczasowego wynosi 30 zł. Płatność odbywa się wyłącznie kartą płatniczą.
Punkt paszportowy znajduje się na poziomie odlotów w strefie ogólnodostępnej Terminalu A Lotniska Chopina w Warszawie i jest czynny od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-20:00. Od jego otwarcia w kwietniu 2023 r., wydano tam już ponad 16 tys. paszportów tymczasowych.
MSWiA wspólnie z Lotniskiem Chopina przygotowały dla podróżnych pomocne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o paszport tymczasowy.