Ministerstwo Finansów zaprezentowało i skierowało do konsultacji publicznych projekt noweli ustaw o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Ma on wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie ubezpieczenia OC za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia od tej odpowiedzialności.
Sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym w górę
Komisja Europejska oceniła funkcjonowanie tej dyrektywy, wskazując pola wymagające zmian: to zapewnienie wypłaty odszkodowania poszkodowanym w wypadku, ujednolicenie minimalnych obowiązkowych sum gwarancyjnych, które to kwoty stanowią granice odpowiedzialności odszkodowawczych zakładu ubezpieczeń.
Sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym mają wynosić w przypadku szkód na osobie: 6450000 euro w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę poszkodowanych lub 1300000 euro w odniesieniu do jednego poszkodowanego. Obecnie wynoszą one odpowiednio 5210000 euro oraz 1050000 euro. W przypadku szkody majątkowej ma to być 1300000 euro w odniesieniu do jednego wypadku bez względu na liczbę poszkodowanych. Problem tych ograniczeń pojawia się zwłaszcza przy ciężkim i długotrwałym uszczerbku na zdrowiu lub wielu poszkodowanych.
W związku z tym, że ubezpieczenie OC rolników obejmuje również wolnobieżne pojazdy użytkowane w związku z prowadzeniem gospodarstwa, nastąpi również podwyżka minimalnych sum gwarancyjnych w ich ubezpieczeniu.
Nie ma wątpliwości, że podwyżki tych minimalnych kwot będą korzystne dla poszkodowanych w wypadkach. Co się zaś tyczy cen polis, to autorzy projektu wskazują, że będą miały marginalny wpływ na potencjalne koszty ubezpieczenia pojazdów oraz gospodarstw rolnych, gdyż wysokość składek ubezpieczeniowych ustala zakład ubezpieczeń i stanowią one jeden z wielu czynników składających się na ryzyko ubezpieczenia.