Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Kanał Panamski zwiększył roczny zysk o 9,5 proc. mimo dotkliwej suszy w regionie, co zmusiło zarząd do dużego zmniejszenia liczby statków przepuszczanych przez tę magistralę.

Publikacja: 27.10.2024 12:31

Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Foto: Adobe Stock

W roku finansowym do 30 września Kanał Panamski osiągnął zysk 3,45 mld dolarów przepuszczając średnio 27,3 statków dziennie (rok wcześniej było ich 36 dziennie), które przewiozły 423 mln ton ładunków. Zysk zwiększył się o 9,5 proc. mimo zmniejszenia liczby odprawianych jednostek. Załodze magistrali udało się w trzecim roku dotkliwej suszy zmniejszyć ilość wody z pobliskiego jeziora do wyrównywania ubytków na kolejnych śluzach, co zmniejszyło koszty funkcjonowania kanału o 5 proc.

Obroty zwiększyły się o 18 mln dolarów do 4,99 mld — poinformował dziennikarzy wiceprezes zarządu ds. finansowych, Victor Vial.

Czytaj więcej

Kanał Panamski przecina łańcuchy dostaw. Prezenty do wielu nie dotrą na czas

Po suszy nowe zachęty dla armatorów

Susza zmusiła zarząd kanału do ograniczenia liczby statków korzystających z tego szlaku na przełomie lat 2023 i 2024, ograniczono także ich maksymalne zanurzenie (wielkość ładunków). Obecnie przywrócono wcześniejszy limit odprawiania 36 jednostek dziennie, zdarzają się dni, kiedy nie ma tylu chętnych, więc zarząd kanału wprowadził nowe zachęty finansowe zwłaszcza dla masowców i gazowców, ogłosił też 7-letni plan rozbudowy infrastruktury za 8,5 mld dolarów — informuje Reuter.

W ramach tego planu ma powstać za 1,6 mld dolarów zapora na rzece Rio Indio, która pozwoli utworzyć nowy zbiornik retencyjny wody, używanej do wyrównywania poziomów między poszczególnymi śluzami. W planie jest także zmniejszenie o 12 proc. rezerw wody przy odprawie każdego statku w tym roku finansowym.

- Ruch tranzytowy powoli odradza się — stwierdził wiceprezes Vial. Nowy system długoterminowej rezerwacji rejsów przez kanał pozwala armatorom uczestniczyć w aukcjach slotów (terminów rejsów) z wyprzedzeniem nawet o rok.

W roku finansowym do 30 września Kanał Panamski osiągnął zysk 3,45 mld dolarów przepuszczając średnio 27,3 statków dziennie (rok wcześniej było ich 36 dziennie), które przewiozły 423 mln ton ładunków. Zysk zwiększył się o 9,5 proc. mimo zmniejszenia liczby odprawianych jednostek. Załodze magistrali udało się w trzecim roku dotkliwej suszy zmniejszyć ilość wody z pobliskiego jeziora do wyrównywania ubytków na kolejnych śluzach, co zmniejszyło koszty funkcjonowania kanału o 5 proc.

Transport
Rosyjskim liniom lotniczym grożą masowe bankructwa w 2025 roku
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje