Bruksela ściga Lufthansę za 6 mld euro wsparcia w pandemii

Komisja wszczyna szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy rządu w Berlinie dla Lufthansy. Chodzi o niebagatelną kwotę 6 mld euro na dokapitalizowanie niemieckiego przewoźnika w czasie pandemii.

Publikacja: 11.07.2024 11:53

Jeśli zastrajkują pracownicy ochrony, nikt nie wsiądzie do samolotów

Jeśli zastrajkują pracownicy ochrony, nikt nie wsiądzie do samolotów

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska poinformowała, że wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, by ocenić, czy niemieckie wsparcie w wysokości 6 mld euro na rzecz Deutsche Lufthansa AG  jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Chodzi o kwotę, która miała na celu przywrócenie pozycji bilansowej i płynności Lufthansy w wyjątkowej sytuacji spowodowanej koronawirusem. Wprawdzie Komisja początkowo zatwierdziła to dokapitalizowanie w pierwszym etapie pandemii, 25 czerwca 2020 r., na podstawie tymczasowych ram prawnych, dotyczących pomocy państwa w związku z COVID-19, ale następnie ta decyzja została unieważniona przez sąd 10 maja 2023 r. Lufthansa złożyła odwołanie od wyroku, które nadal jest w toku.

Czytaj więcej

Kolejna linia lotnicza oskarżona o greenwashing przegrywa w sądzie

Z czego się składało wsparcie Niemiec dla Lufthansy

Niemcy przekazali swoim liniom lotniczym 306 mln euro kapitału oraz, jak pisze KE, dwa instrumenty hybrydowe: jeden warty 4,7 mld euro i drugi w wysokości 1 mld euro, o cechach instrumentu dłużnego. Początkowo Lufthansa uzyskała nawet zgodę Brukseli — 25 czerwca 2020 r. Komisja zatwierdziła dokapitalizowanie i uznała je za zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa, zwłaszcza z warunkami tymczasowych ram prawnych dotyczących COVID-19. W zamian za wsparcie rządu, Lufthansa musiała dotrzymać wielu zobowiązań, nie mogła wypłacać dywidendy, a wynagrodzenie kierownictwa było ściśle ograniczone, w tym zakazano im wypłacenia sobie premii. Lufthansa musiała też zbyć do 24 slotów dziennie na lotniskach we Frankfurcie i Monachium, aby umożliwić konkurencyjnym przewoźnikom założenie tam bazy.

Jednak 10 maja 2023 r. Sąd UE stwierdził nieważność decyzji Komisji. Uznał, że środek dokapitalizowania przyznany Lufthansie nie spełniał kilku warunków określonych w tymczasowych ramach prawnych dotyczących COVID-19. Teraz Komisja musi przeprowadzić dogłębne dochodzenie, by bliżej ocenić cały proces i skutek dokapitalizowania, urzędnicy chcą zbadać, czy Lufthansa w ogóle kwalifikowała się do pomocy niemieckiego rządu, ceny akcji w momencie potencjalnej konwersji drugiego instrumentu wartego miliard euro na kapitał własny. Zbada też wpływ na konkurencję, czyli – jak wyglądał rynek na lotniskach innych niż Frankfurt i Monachium, przynajmniej na lotniskach w Dusseldorfie i Wiedniu, a także zbadają niektóre zobowiązania nałożone na Lufthansę.

Jak zastrzega KE, samo wszczęcie postępowania wyjaśniającego nie przesądza w żaden sposób o wyniku dochodzenia, jedynie daje Niemcom i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag.

Bruksela bada też, czy Lufthansa może przejąć ITA Airways

To nie jedyna sprawa związana z Lufthansą badana obecnie. KE na początku lipca zgodziła się, z kilkoma zastrzeżeniami, by niemiecki przewoźnik przejął kolejne włoskie linie lotnicze – ITA Airways. Komisja Europejska zatwierdziła proponowane przejęcie wspólnej kontroli nad ITA Airways przez Lufthansę oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów, ale zgoda jest uzależniona od pełnej zgodności ze środkami zaradczymi zaproponowanymi przez Lufthansę i MEF. KE wydała decyzję po gruntownej kontroli proponowanej transakcji. Lufthansa i ITA obsługują rozległą siatkę połączeń ze swoich hubów w Austrii, Belgii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech. Ich działalność jest w znacznym stopniu komplementarna, ponieważ operują z różnych węzłów odpowiednio w Europie Środkowej i we Włoszech.

Komisja zebrała obszerne informacje i opinie od uczestników rynku, nawet od konkurencyjnych linii lotniczych, portów lotniczych, klientów biznesowych. W portfelu Lufthansy znajdziemy wiele linii europejskich, jak oczywiście – samą Lufthansę, szwajcarską spółkę Swiss International Air Lines, a także Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings, Edelweiss Air i SunExpress Deutschland. Lufthansa posiada spółki joint venture z United Airlines i Air Canada na trasach transatlantyckich, a także z All Nippon Airways na trasach do Japonii. Linie obsługują loty do ponad 300 lotnisk w około 100 krajach, mają flotę ponad 700 samolotów.

Komisja Europejska poinformowała, że wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, by ocenić, czy niemieckie wsparcie w wysokości 6 mld euro na rzecz Deutsche Lufthansa AG  jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Chodzi o kwotę, która miała na celu przywrócenie pozycji bilansowej i płynności Lufthansy w wyjątkowej sytuacji spowodowanej koronawirusem. Wprawdzie Komisja początkowo zatwierdziła to dokapitalizowanie w pierwszym etapie pandemii, 25 czerwca 2020 r., na podstawie tymczasowych ram prawnych, dotyczących pomocy państwa w związku z COVID-19, ale następnie ta decyzja została unieważniona przez sąd 10 maja 2023 r. Lufthansa złożyła odwołanie od wyroku, które nadal jest w toku.

Pozostało 83% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru