Komisja Europejska poinformowała, że wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, by ocenić, czy niemieckie wsparcie w wysokości 6 mld euro na rzecz Deutsche Lufthansa AG jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Chodzi o kwotę, która miała na celu przywrócenie pozycji bilansowej i płynności Lufthansy w wyjątkowej sytuacji spowodowanej koronawirusem. Wprawdzie Komisja początkowo zatwierdziła to dokapitalizowanie w pierwszym etapie pandemii, 25 czerwca 2020 r., na podstawie tymczasowych ram prawnych, dotyczących pomocy państwa w związku z COVID-19, ale następnie ta decyzja została unieważniona przez sąd 10 maja 2023 r. Lufthansa złożyła odwołanie od wyroku, które nadal jest w toku.
Czytaj więcej
Eurowings wprowadza klientów w błąd działaniami promocyjnymi, w których mówi o neutralności klimatycznej, uznał sąd w Kolonii. Linia ma zakaz rozpowszechniania reklam, w których twierdzi, że poprzez projekty na rzecz ochrony lasów kompensuje emisje dwutlenku węgla.
Z czego się składało wsparcie Niemiec dla Lufthansy
Niemcy przekazali swoim liniom lotniczym 306 mln euro kapitału oraz, jak pisze KE, dwa instrumenty hybrydowe: jeden warty 4,7 mld euro i drugi w wysokości 1 mld euro, o cechach instrumentu dłużnego. Początkowo Lufthansa uzyskała nawet zgodę Brukseli — 25 czerwca 2020 r. Komisja zatwierdziła dokapitalizowanie i uznała je za zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa, zwłaszcza z warunkami tymczasowych ram prawnych dotyczących COVID-19. W zamian za wsparcie rządu, Lufthansa musiała dotrzymać wielu zobowiązań, nie mogła wypłacać dywidendy, a wynagrodzenie kierownictwa było ściśle ograniczone, w tym zakazano im wypłacenia sobie premii. Lufthansa musiała też zbyć do 24 slotów dziennie na lotniskach we Frankfurcie i Monachium, aby umożliwić konkurencyjnym przewoźnikom założenie tam bazy.
Jednak 10 maja 2023 r. Sąd UE stwierdził nieważność decyzji Komisji. Uznał, że środek dokapitalizowania przyznany Lufthansie nie spełniał kilku warunków określonych w tymczasowych ramach prawnych dotyczących COVID-19. Teraz Komisja musi przeprowadzić dogłębne dochodzenie, by bliżej ocenić cały proces i skutek dokapitalizowania, urzędnicy chcą zbadać, czy Lufthansa w ogóle kwalifikowała się do pomocy niemieckiego rządu, ceny akcji w momencie potencjalnej konwersji drugiego instrumentu wartego miliard euro na kapitał własny. Zbada też wpływ na konkurencję, czyli – jak wyglądał rynek na lotniskach innych niż Frankfurt i Monachium, przynajmniej na lotniskach w Dusseldorfie i Wiedniu, a także zbadają niektóre zobowiązania nałożone na Lufthansę.
Jak zastrzega KE, samo wszczęcie postępowania wyjaśniającego nie przesądza w żaden sposób o wyniku dochodzenia, jedynie daje Niemcom i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag.