Komisja Europejska żąda otwarcia granicy z Ukrainą

Polska postuluje przywrócenie pozwoleń dla przewoźników ukraińskich, oskarżając ich o łamanie umowy z UE. Ale dowodów nie dostarczyła.

Publikacja: 05.12.2023 03:00

Komisja Europejska żąda otwarcia granicy z Ukrainą

Foto: AdobeStock

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, przedstawił w poniedziałek w czasie rady ministrów transportu UE informację o problemach na polsko-ukraińskiej granicy. Nasi przewoźnicy blokują przejścia graniczne z Ukrainą od 6 listopada, bo twierdzą, że tracą rynek przewozów na rzecz ukraińskich firm. Ma to być efektem umowy UE–Ukraina wprowadzonej w maju 2022 roku, która zniosła zezwolenia dla ukraińskich przewoźników. Chodziło o to, żeby usprawnić transport drogowy, który musiał przejąć większość przewozów dóbr z Ukrainy i do Ukrainy z powodu zablokowania przez Rosję portów czarnomorskich. – Przed wojną 37 proc. przewozów między Polską i Ukrainą obsługiwały polskie firmy, teraz tylko 8 proc., a resztę obsługują Ukraińcy. Tak dalej być nie może – powiedział Weber.

Polska, wspierana przez Węgry i Słowację, postuluje przywrócenie zezwoleń. Argumentuje też, że Ukraińcy wykonują kabotaż, czyli przewożą towary między państwami UE, na rynku wewnętrznym, na co umowa nie pozwala. Ale jak się nieoficjalnie dowiadujemy, Komisja Europejska nie dostała od Polski żadnych danych potwierdzających to oskarżenie.

Czytaj więcej

Ukraińskie tiry skręciły na Węgry, tam też rośnie kolejka na granicy

Ukraina zarzuty Polski odrzuca. „Rzeczpospolita” rozmawiała z Serhijem Dreczką, wiceministrem infrastruktury Ukrainy. – Nie potwierdzamy liczb podawanych przez Polskę. Z naszych danych wynika, że 72 proc. przewozów jest wykonywanych przez ukraińskie firmy – powiedział Dreczko. Podkreślił także, że nie ma żadnych dowodów od Polski na łamanie prawa związane z kabotażem. Według niego na frustrację przewoźników polskich nałożyło się wiele czynników niezwiązanych z umową, jak choćby utrata – z powodu wojny – przewozów do Rosji i Białorusi. Ponadto, według Dreczki, polscy przewoźnicy gotowi są tylko wozić towary tuż za granicę, a nie w głąb kraju, bliżej linii frontu. Problemem jest także przepuszczanie transportów dóbr krytycznych przez granicę. Protestujący twierdzą, że to robią, ale Ukraina przekonuje, iż żywność psuje się w kolejkach do granicy, paliwo nie jest przepuszczane, nawet blokowana jest pomoc humanitarna, jeśli nie jest przesyłana pod flagą wielkich i uznanych organizacji międzynarodowych. Skarżą się na to także europejscy dostawcy. Co więcej, wielu z nich, w tym także organizacje humanitarne, ograniczyło teraz dostawy do Ukrainy, bo nie chcą narażać swoich kierowców na wielodniowe stanie w kolejkach.

Polski postulat przywrócenia zezwoleń nie ma szans na realizację, bo nie przewiduje tego umowa UE–Ukraina. Natomiast apel o zwołanie specjalnego komitetu raczej zostanie wysłuchany, ale nie po to, żeby przywracać zezwolenia, ale żeby doprowadzić do zniesienia blokady na granicy. W czasie dyskusji w Brukseli ministrowie transportu innych państw przekonywali, że musi być przywrócony ruch graniczny, bo konieczne jest wsparcie Ukrainy. I że absolutnie nie można ograniczać transportu drogowego z Ukrainą, bo to linia życia dla tego pogrążonego w wojnie kraju.

Polskę skrytykowała Andreea Valean, unijna komisarz transportu. Powiedziała, że jest zdumiona propozycją przywrócenia pozwoleń. – Ile pozwoleń wydałyby wtedy Polska czy Węgry, skoro w ogóle nie chcą widzieć przewoźników ukraińskich na swoim rynku? – pytała Valean. – Nie do uwierzenia, że blokuje się granicę UE w zimie krajowi w stanie wojny – dodała rumuńska komisarz. Według niej polski rząd, zamiast powtarzać zdania przewoźników, powinien przywrócić porządek na granicy i zatroszczyć się o przestrzeganie umowy UE–Ukraina.

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, przedstawił w poniedziałek w czasie rady ministrów transportu UE informację o problemach na polsko-ukraińskiej granicy. Nasi przewoźnicy blokują przejścia graniczne z Ukrainą od 6 listopada, bo twierdzą, że tracą rynek przewozów na rzecz ukraińskich firm. Ma to być efektem umowy UE–Ukraina wprowadzonej w maju 2022 roku, która zniosła zezwolenia dla ukraińskich przewoźników. Chodziło o to, żeby usprawnić transport drogowy, który musiał przejąć większość przewozów dóbr z Ukrainy i do Ukrainy z powodu zablokowania przez Rosję portów czarnomorskich. – Przed wojną 37 proc. przewozów między Polską i Ukrainą obsługiwały polskie firmy, teraz tylko 8 proc., a resztę obsługują Ukraińcy. Tak dalej być nie może – powiedział Weber.

Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje