Nie jest znana kwota, jaką są skłonni zaakceptować obecni właściciele portu, wiadomo jedynie, że w 2021 roku oferta odkupienia za 4,4 mld euro nie została zaakceptowana. Rząd zapewnia, że ma już pieniądze niezbędne do odkupienia 51 proc. udziałów. Pozostałe 49 proc. mieliby wyłożyć Francuzi, którzy są zainteresowani również zarządzaniem lotniskiem wchodzącym w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego, a dzisiaj zarządzają 70. lotniskami na świecie.
Węgry planują sfinansować zakup lotniska ze sprzedaży aktywów, dochodów budżetowych i środków od pożyczkodawców państwowych— powiedział minister rozwoju gospodarczego Marton Nagy.
Szukając pieniędzy w ostatni piątek Węgry sprzedały 15 proc. udziałów w lokalnym oddziale Erste Group Bank AG za 87,6 miliarda forintów ( 231,5 mln euro). A na początku mijającego tygodnia państwowy Eximbank Zrt. sprzedał dług o wartości 1 miliarda euro.
Czytaj więcej
Warszawa, Budapeszt i Praga przed pandemią rywalizowały ze sobą o pasażerów. Tak jest i teraz, a w tej konkurencji wygrywa Lotnisko Chopina.
Prywatyzacja węgierskiego hubu rozpoczęła się w 2005 roku i od 2011 roku uczestniczył w niej rząd Orbana sprzedając kolejne pakiety akcji. Umowa koncesyjna z Avia Alliance obowiązuje do 2080 roku.