Największą majową atrakcją będzie zapewne ostatni w tym miesiącu spektakl – „1989”. Ten wielokrotnie nagradzany musical o naszej transformacji ustrojowej, w reżyserii Agnieszki Szyngiery z muzyką Andrzeja „Webbera” Mikosza będzie transmitowany 27 maja z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (koprodukcja z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim). Zacznie się wcześniej, o 20., bo trwa około trzech godzin – luksusu tak długiego antenowego czasu nie zaznali w ubiegłych latach nawet tacy klasycy jak Szekspir czy Słowacki.
Krystyna Janda na telewizyjnej scenie
Majowe premiery rozpoczną jednak 6 maja „Zapiski z wygnania”, na podstawie wspomnień Sabiny Baral, zaadaptowanych przez Magdę Umer przy współudziale Krystyny Jandy, będącej również jedyną wykonawczynią (poza muzykami) tego przedstawienia. Miało ono premierę w 50. rocznicę wydarzeń marcowych, w 2018 roku w Teatrze Polonia w Warszawie i grane jest na jego deskach do dziś, utrwalając pamięć o wydarzeniach 1968 roku widzianymi oczami 20-letniej wrocławianki, która wtedy wyemigrowała z rodzicami z Polski. Spektakl zostanie przeniesiony do telewizyjnego studia.
Mający już 6-letnią historię spektakl nie jest jednak najstarszym. Jest nim „Tartuffe albo szalbierz” w reżyserii nieżyjącego już Jacquesa Lassalle’a z Teatru Narodowego z Jerzym Radziwiłowiczem w roli tytułowej. Spektakl, który zszedł z afisza w Teatrze Narodowym wskrzesi z martwych Jan Englert.
„Powiem wam, jak zginął” Joe Alexa, czyli jednego z najważniejszych scenarzystów dawnego Teatru Sensacji „Kobra” zaprezentowany zostanie w nowej odsłonie – realizacji Marka Bukowskiego (to jeszcze spadek po poprzedniej dyrekcji Teatru TV). Przedstawienie było już realizowane w Teatrze TV – w 1959 roku przez Józefa Słotwińskiego, ale się nie zachowało. Po 65 latach ma zyskać nową jakość i być atrakcyjnym dla dzisiejszych widzów za sprawą starannie wymyślonej realizacji i estetyki – jak przekonywał na konferencji prasowej Wojciech Majcherek, zastępca szefa Teatru TV.
„Cudzoziemka” Kuncewiczowej, do niedawna szkolnej lektury, w adaptacji i reżyserii Katarzyny Minkowskiej (współautor adaptacji Tomasz Walesiak) zostanie zarejestrowana w teatrze, w którym powstała, czyli Polskim w Poznaniu.