Trzydziesty, jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi zakończyły dwa Pokazy Mistrzowskie „Fredry. Roku Jubileuszowego” z Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Jana Englerta z jego udziałem oraz m. in. Ewy Wiśniewskiej, Anny Seniuk, Dominiki Kluźniak, Grzegorza Małeckiego.
Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Siła różnorodności
„Zakończyło się głosowanie w Plebiscycie Publiczności na spektakle, które brały udział w części konkursowej XXX jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Przekazujemy Państwu wyniki - werdykt widzów i widzek” – powiedziała Ewa Pilawska, dyrektorka artystyczna Festiwalu, nad którym patronat medialny sprawowała „Rzeczpospolita". „Państwa werdykt potwierdza, że siła teatru polega na jego różnorodności. Ten kierunek jest mi najbliższy, niezmiennie zależy mi na prezentacji pełnego spectrum teatru - nie kieruję się gatunkiem czy estetyką, zawsze decydująca jest jakość. Tak też budowałam program tej edycji” - dodała.
„Ta jubileuszowa edycja przebiegała tak, jak sobie zaplanowaliśmy. Czuwał nad nami opiekuńczy duch teatru. Dziękuję wszystkim twórcom i twórczyniom za spektakle i niezwykły profesjonalizm. Dziękuję wspaniałej publiczności, która współtworzy od 30 lat Festiwal. Życzę wszystkim nam jak najwięcej ważnych teatralnych spotkań” - powiedziała Ewa Pilawska.
Publiczność XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała:
Tytuł Najlepszego Spektaklu ex aequo spektaklom: „Matki. Pieśń na czas wojny” według koncepcji, libretta oraz w reżyserii Marty Górnickiej (koprodukcja Fundacji Chór Kobiet, Maxim Gorki Theater w Berlinie, Teatru Powszechnego w Warszawie; Festival d’Avignon; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; SPRING Performing Arts Festival, Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur) oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w adaptacji i reżyserii Mateusza Pakuły(Koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach)