Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać w drodze uchwały organu stanowiącego danej jednostki m.in. własne herby (art. 3 ust. 1 ustawy o odznakach i mundurach). Używanie takiego herbu w obrocie prawnym i gospodarczym przez inne podmioty jest dopuszczalne tylko za zgodą danej jednostki samorządu terytorialnego (JST). Pośrednią jego ochronę zapewniają przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: UZNK lub ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji).
Nieuczciwy przedsiębiorca
To, czy jednostka samorządu terytorialnego może żądać zaprzestania korzystania z herbu na podstawie prawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zależy od tego, czy posiada ona status przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 UZNK. Ustawa ta reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów (art. 1 UZNK). Oznacza to, że określone roszczenia cywilnoprawne wskazane w art. 18 ust. 1 UZNK, jak np. roszczenie o zaniechanie niedozwolonych działań (art. 18 ust. 1 pkt 1 UZNK) czy roszczenie o usunięcie skutków niedozwolonych działań (art. 18 ust. 1 pkt 2 UZNK), przysługują jedynie przedsiębiorcom w rozumieniu art. 2 UZNK. Podmiot, który nie posiada statusu przedsiębiorcy, nie jest uprawniony, aby wystąpić przeciwko przedsiębiorcy odpowiedzialnemu za dokonanie określonego czynu nieuczciwej konkurencji z roszczeniami wskazanymi w art. 18 ust. 1 UZNK.
Przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które, prowadząc, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową, uczestniczą w działalności gospodarczej (art. 2 UZNK). Jeśli przyjmiemy, że jednostka samorządu terytorialnego nie może trudnić się stale i w sposób ciągły oraz samodzielny w celu zarobkowym działalnością gospodarczą, to trudno określić jednostkę samorządu terytorialnego jako przedsiębiorcę w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak w rozumieniu art. 2 UZNK wystarczy, by jednostka uczestniczyła w działalności gospodarczej, prowadząc chociażby ubocznie działalność zarobkową albo zawodową.
Zadanie publiczne
Z tego względu możliwe jest uznanie – na podstawie konkretnych okoliczności sprawy – jednostki samorządu terytorialnego za przedsiębiorcę w rozumieniu art. 2 UZNK. Zasady i dopuszczalne formy prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego określa ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (dalej: ustawa o gospodarce komunalnej). Głównym celem takiej działalności jest realizacja zadań własnych polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb ludności, w szczególności zadań o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (art. 1 ustawy o gospodarce komunalnej), np. zaopatrywanie ludności w wodę, energię, rozwój nauki, oświaty, pomoc społeczną, realizacja potrzeb kulturalnych, utrzymanie dróg i komunikacji.
Ustawa przyznaje jednostkom samorządu terytorialnego uprawnienie do tworzenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółek akcyjnych, a także przystępowania do takich spółek (art. 9 ustawy o gospodarce komunalnej). W przypadku jednostki samorządu terytorialnego szczebla powiatowego udział w spółkach prawa handlowego został ograniczony do działalności w celu realizacji zadań własnych niewykraczających poza sferę użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Konsekwentnie, przepisy ustawy o gospodarce komunalnej przewidują możliwość tworzenia spółek prawa handlowego lub przystępowania do takich spółek w celu realizacji zadań wykraczających poza sferę użyteczności publicznej wyłącznie dla jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego i wojewódzkiego (art. 10 ustawy o gospodarce komunalnej). Działalność gospodarcza jednostek poza strefą podlega ograniczeniom z ustawy o gospodarce komunalnej.