Herb czy logo identyfikują daną jednostkę samorządu terytorialnego. Dlatego przedsiębiorcy, chcąc podkreślić przynależność określonych produktów do konkretnego terytorium, bardzo często wykorzystują takie symbole w materiałach reklamowych, mając na celu osiągnięcie zysku.
Tymczasem zasady korzystania z symboli jednostek samorządu terytorialnego nie są w sposób zupełny uregulowane. Brak zamkniętego katalogu kryteriów i zasad wydawania zezwoleń na używanie herbów do celów komercyjnych może wynikać z tego, że katalog taki stanowiłby ograniczenie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozstrzygania o identyfikujących je znakach i symbolach. Nie oznacza to jednak, że symboli jednostek samorządu terytorialnego można używać w celach komercyjnych w sposób dowolny.
Kompetencje do podejmowania uchwał
Orzecznictwo sądów nie jest zgodne co do kompetencji gminy w zakresie określania zasad i warunków używania zarówno herbu, jak i flagi, w tym ich komercyjnego wykorzystania.
W orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 1997 r. (SA/RZ 1529/96), które odnosi się do flagi jako symbolu gminy, sąd stwierdził nieważność uchwały rady miasta w sprawie przyjęcia, postaci i wykorzystania flagi. W skardze na ww. uchwałę wskazano, że w sprawie ustanawiania przez gminy flagi brak jest podstaw zarówno w ustawie samorządowej, jak i w innych przepisach prawa. W zakreślonych przez ustawę samorządową granicach urzędowego sankcjonowania tradycji lokalnych mieści się m.in. prawo do podejmowania uchwał w sprawie herbu gminy (art. 18 ust. 2 pkt 13), ale nie ma podstaw do przyjmowania przez gminy flagi. Skoro ustawodawca unormował kwestię urzędowego symbolu gminy poprzez wprowadzenie możliwości posiadania przez nie własnego herbu, to taką materię należy uznać za prawnie uregulowaną. Nie ma podstaw prawnych do podejmowania przez gminy uchwał w sprawie ustanowienia flagi (w tym także jej wykorzystania), nawet jeżeli jest ona ugruntowana w lokalnej tradycji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 19 maja 2008 r. (III SA/Kr 49/08) wskazał, że gmina może podejmować różne uchwały związane z herbem na mocy art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten przyznał radzie gminy prawo do podejmowania uchwał „w sprawach herbu".