Należałoby przyjąć dopuszczalność rejestrowania na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (JST) herbów jako znaków towarowych. Jeśli bowiem JST zarejestruje herb jako znak towarowy, to przedsiębiorca będzie mógł uzyskać zgodę na korzystanie z herbu tej jednostki poprzez zawarcie umowy licencyjnej (art. 163 ust. 1 prawa własności przemysłowej). Zgodnie z art. 163 ust. 1 prawa własności przemysłowej uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną. Udzielenie przedsiębiorcy licencji na używanie znaku stanowi dobre rozwiązanie problemu związanego z formą wyrażania zgody na korzystanie z herbu. Ponadto udzielenie licencji na używanie herbu, zarejestrowanego jako znak towarowy, stanowi wystarczającą ochronę przed ziszczeniem się przesłanki wygaśnięcia prawa ochronnego, jaką jest nieużywanie zarejestrowanego znaku (art. 169 ust. 1 pkt 1 prawa własności przemysłowej).
Pamiętaj
Herb powinien spełniać generalne wymogi przewidziane przez art. 120 ust. 1 i 2 prawa własności przemysłowej, aby można było mu przyznać prawo ochronne na znak towarowy. Musi być oznaczeniem, które można przedstawić w sposób graficzny oraz nadawać się do odróżniania towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innych przedsiębiorstw (art. 120 ust. 1 prawa własności przemysłowej). Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna (art. 120 ust. 1 prawa własności przemysłowej).
Wspólny znak towarowy
Istnieje także prawna możliwość uregulowania wspólnego korzystania z oznaczenia zawierającego herb, jeśli zostanie ono zarejestrowane jako wspólne prawo ochronne (art. 122 prawa własności przemysłowej). Wspólne prawo ochronne jest wyjątkiem od zasady wyłączności praw ochronnych na dany znak. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem za znak towarowy może zostać uznane oznaczenie przeznaczone do równoczesnego używania przez kilku przedsiębiorców, którzy zgłosili go wspólnie, jeżeli używanie takie nie jest sprzeczne z interesem publicznym i nie ma na celu wprowadzenia odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, przeznaczenia, jakości, właściwości lub pochodzenia towarów (wspólne prawo ochronne). Zasady używania znaku towarowego na podstawie wspólnego prawa ochronnego określa regulamin znaku przyjęty przez przedsiębiorców (art. 122 prawa własności przemysłowej).
Organizacja posiadająca osobowość prawną, powołana do reprezentowania interesów przedsiębiorców, może uzyskać także prawo ochronne na znak towarowy przeznaczony do używania w obrocie przez tę organizację i przez zrzeszone w niej podmioty – wspólny znak towarowy (art. 136 prawa własności przemysłowej). Zasady używania w obrocie wspólnego znaku towarowego przez ww. organizację (np. stowarzyszenie lokalnych przedsiębiorców) oraz przez zrzeszone w niej podmioty określa regulamin znaku przyjęty przez tę organizację.
W takiej sytuacji, gdy przedsiębiorcy wspólnie chcą zarejestrować znak towarowy zawierający herb, powinni wcześniej uzyskać zezwolenie na zarejestrowanie prawa do znaku zawierającego herb. Mając jednak na względzie, że jest to wówczas wola co najmniej kilku podmiotów, należy się spodziewać, że uzyskanie takiej zgody na wykorzystanie herbu będzie łatwiejsze. Jednostka samorządu terytorialnego będzie miała z kolei wpływ na treść regulaminu określającego zasady używania znaku. Z reguły będzie to polegało na przeniesieniu zasad wykorzystania herbu w znaku towarowym określonych w przepisach danej jednostki do regulaminu zgłaszanego we wniosku o przyznanie prawa ochronnego.
Z pewnością jednak wspólny znak towarowy i wspólne prawo ochronne zapobiegają wyłączności jednego przedsiębiorcy na oznaczenie określonych towarów lub usług znakiem zawierającym herb określonej jednostki.