Zbigniew Derdziuk: ZUS skorzysta ze sztucznej inteligencji. W prostych sprawach

AI mogłaby wspomagać pracowników w prostych czynnościach administracyjnych. Przykładowo w wydawaniu decyzji w nieskomplikowanych sprawach, w języku przyjaznym obywatelowi - mówi Zbigniew Derdziuk, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Publikacja: 23.06.2024 07:44

Zbigniew Derdziuk: ZUS skorzysta ze sztucznej inteligencji. W prostych sprawach

Foto: rp.pl / Paweł Rochowicz

Jakie priorytety wyznaczył Pan jako nowy prezes ZUS?

Przede wszystkim chcielibyśmy wspomóc pracę pracowników sztuczną inteligencją. Od razu uspokajam, że nie chcę, aby zastąpiła ona ludzi. Ma ich wspierać w codziennej pracy.

W jaki sposób?

Chciałbym, aby ZUS w najbliższych latach zaczął wykorzystywać sztuczną inteligencję w polityce antyfraudowej, np. poprzez automatyczną weryfikację osób lub podmiotów w wielu źródłach, w celu uniknięcia nadużyć. Wystarczy wyobrazić sobie, że ZUS przetwarza miliardy danych, w tym np. 26 mln zwolnień lekarskich rocznie.  Dziś już wykorzystywane są algorytmy analityczne do typowania płatników składek do kontroli. Następnym krokiem powinno być zatem wykorzystanie sztucznej inteligencji w innych obszarach. Oczywiście nie możemy skorzystać z takich narzędzi jak Copilot czy ChatGPT, bo ZUS jest instytucją publiczną i nie może wysyłać do Stanów Zjednoczonych danych osobowych polskich obywateli. Ale będziemy wykorzystywali takie modele, które spełniają wymagania prawne i mogą być stosowane w naszej wewnętrznej chmurze. Sztuczna inteligencja mogłaby wspomagać pracowników w prostych czynnościach administracyjnych. Przykładowo w wydawaniu decyzji w nieskomplikowanych sprawach, w języku przyjaznym obywatelowi.

Kto w takim modelu ponosiłby odpowiedzialność za ewentualne błędy?

Naturalnie byliby to pracownicy ZUS. Nic w tej sprawie nie powinno się zmienić. Chcę, żeby sztuczna inteligencja pomagała ludziom, a nie ich wyręczała. Zależy mi na tym, żeby wszystkie procesy były rozliczalne i realizowane w sposób umożliwiający kontrolę.

Wyzwań, z jakimi musi zmierzyć się ZUS jest wiele. Jednym z nich jest wdrożenie wakacji składkowych. Ustanowiono czteromiesięczny okres vacatio legis (liczony od dnia ogłoszenia). Zdążycie z wdrożeniem tego rozwiązania w tak krótkim terminie?

Pod względem informatycznym przygotujemy system na czas. Takie jest nasze zadanie. Już zaczęliśmy działać w tym zakresie. W takim przypadku nie możemy czekać do wejścia w życie ustawy i prowadzimy prace analityczne.

Jak w takim razie będzie wyglądała obsługa wakacji składkowych?

Wnioski będą elektroniczne. Cała korespondencja będzie kierowana przez PUE. Już w listopadzie będzie możliwe złożenie wniosku za grudzień.

Pełny wywiad zostanie opublikowany w poniedziałkowym wydaniu „Rzeczpospolitej" i na rp.pl. 

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja wspomoże urzędników ZUS. Co będzie robiło AI?

Jakie priorytety wyznaczył Pan jako nowy prezes ZUS?

Przede wszystkim chcielibyśmy wspomóc pracę pracowników sztuczną inteligencją. Od razu uspokajam, że nie chcę, aby zastąpiła ona ludzi. Ma ich wspierać w codziennej pracy.

Pozostało 92% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach