Dziękuję za pismo z dnia 30 maja 2022 r.
skierowane do Przewodniczącej Komisji, w którym popieracie Państwo list
polskich stowarzyszeń sędziowskich, zgłaszających obawy co do dalszego
funkcjonowania Krajowej Rady Sądownictwa [KRS] oraz co do przyjętych
ostatnio przez polski parlament przepisów, w związku z zobowiązaniami
podjętymi w ramach Planu na rzecz Odbudowy i Odporności [KPO]. Pani
Przewodnicząca poprosiła mnie o udzielenie odpowiedzi w jej imieniu.
Proszę przyjąć nasze przeprosiny za
opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi. Pozwolę sobie najpierw wyrazić
wdzięczność za podzielenie się z Komisją Państwa obawami. Nie ma
wątpliwości, że UE musi chronić rządy prawa, jeśli ma stać w obronie
sprawiedliwości i podstawowych wartości UE. Przewodnicząca von der Leyen
wielokrotnie podkreślała, także przed Parlamentem Europejskim, że rządy
prawa są fundamentem naszej Unii. Są one niezbędne do ochrony
wszystkich innych wartości, na których opiera się Unia: wolności,
demokracji, równości i poszanowania praw człowieka.
Jeśli chodzi o sytuację KRS, Komisja
uważa, jak zauważono w Sprawozdaniu dotyczącym praworządności z 2022 r.,
że nie zostały rozwiane poważne obawy dotyczące jej niezależności.
Pomimo tego, że zastrzeżenia te zostały podniesione w szeregu orzeczeń
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka, potwierdzających obawy wskazane przez Komisję w
kontekście przyjętego przez nią wniosku na podstawie art. 7 ust. 1
Traktatu o Unii Europejskiej. Trybunał Sprawiedliwości, co prawda,
stwierdził, że fakt, iż organ taki jak Krajowa Rada Sądownictwa, który
uczestniczy w procedurze powoływania sędziów, składa się w przeważającej
części z członków wybranych przez ustawodawcę, nie może sam w sobie
budzić wątpliwości co do niezawisłości sędziów powołanych w wyniku tej
procedury. Niemniej, Trybunał dodał, że sytuacja może być inna, gdy fakt
ten w połączeniu z innymi istotnymi czynnikami i warunkami, w jakich
dokonano wyboru członków KRS, prowadzi do powstania wątpliwości co do
niezawisłości sędziów.
W szeregu orzeczeń Europejski Trybunał
Praw Człowieka uznał proces powoływania sędziów do Izby Kontroli
Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego
za wewnętrznie wadliwy. Trybunał przyjął powyższe stanowisko z uwagi na
udział KRS pozbawionej niezależności od władzy ustawodawczej i
wykonawczej oraz powołanie sędziów na podstawie uchwały KRS w trybie
pozbawionym skutecznej ochrony sądowej i pomimo wstrzymania wykonania
tej uchwały.
W związku z upływem wspólnej kadencji
sędziów-członków KRS, w dniu 12 maja 2022 r., Sejm RP powołał nowych
sędziów-członków KRS, w procesie zbojkotowanym przez największe
stowarzyszenia sędziów i organizacje innych zawodów prawniczych, w tym
Naczelną Radę Adwokacką i Krajową Izbę Radców Prawnych, które wezwały
sędziów do niekandydowania w tych wyborach. Byli członkowie KRS,
powołani do niej w latach 1989-2018, poparli ten apel. Spośród 15
powołanych sędziów-członków, wszyscy zostali zaproponowani przez obecną
większość rządzącą przy braku jakichkolwiek propozycji ze strony partii
opozycyjnych, w tym 11 członków KRS zostało powołanych ponownie.
Komisja nadal uważnie śledzi rozwój
sytuacji w zakresie roli KRS i kontroli sądowej jej decyzji. Jeśli
chodzi o Plan na rzecz Odbudowy i Odporności [KPO] przedstawiony przez
Polskę, podobnie jak w przypadku wszystkich innych państw członkowskich,
Komisja oceniła plan pod kątem wszystkich kryteriów określonych w
Rozporządzeniu w sprawie instrumentu na rzecz naprawy gospodarczej i
odporności. Zgodnie z Rozporządzeniem każdy plan musi przyczyniać się do
skutecznego rozwiązywania wszystkich lub znacznego podzbioru wyzwań
określonych w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów, a
Komisja musi być przekonana, że na szczeblu krajowym istnieje solidny system zarządzania i kontroli w celu ochrony interesów finansowych Unii.