Jak w tym roku zmieniły się tendencje w odsłuchiwaniu playlist i utworów? Jaki wpływ miał na to Covid?
Ten rok wyraźnie odróżnia się od pozostałych. Już od jego pierwszych miesięcy, kiedy ludzie na całym świecie spędzali coraz więcej czasu w domowym zaciszu, mogliśmy zaobserwować, jak muzyka i słuchanie podcastów zmieniało się na różne sposoby.
Muzyka jest uniwersalnym językiem, który doskonale odzwierciedla emocje użytkowników i społeczności, w których żyją. Znalazło to potwierdzenie również podczas wybuchu epidemii, gdy nasi słuchacze preferowali wolniejsze i bardziej melancholijne utwory. Społeczna izolacja sprawiała, że stali się bardziej nostalgiczni niż dotychczas, a playlisty tworzone przy użyciu utworów z minionych lat, przede wszystkim z lat 50, 60, 70 i 80, odnotowały znaczny wzrost.
Można powiedzieć, że ludzie odnajdują rodzaj odskoczni w muzyce, która pozwala im na lepszy sen, medytację i oderwanie myśli od codziennych spraw. Liczba odtworzeń playlist związanych z "mindfulness", "zrelaksowaniem się" i "dbałością o siebie" w 2020 roku wzrosła o 57 procent w stosunku do ubiegłego roku. Podobne tendencje zaobserwowano w przypadku podcastów, których słuchacze zaczęli coraz chętniej odtwarzać materiały związane z rozwojem osobistym i dobrym samopoczuciem, aby lepiej radzić sobie z panującą sytuacją.
Zmiany dotyczyły również rodziców, którzy puszczali muzykę i podcasty swoim dzieciom. Okoliczności zewnętrzne sprawiły, że stanęli oni przed nowym wyzwaniem - zapewnienia swoim pociechom bezpieczeństwa i rozrywki, a także dostarczenia im dawki przydatnej wiedzy przy jednoczesnym wykonywaniu własnej pracy. W związku z tym odnotowaliśmy wzrost odtworzeń treści w ramach kategorii Dzieci i rodzina, zwłaszcza muzyki pomagającej dzieciom w zasypianiu. Zauważalne wzrosty w ciągu ostatnich miesięcy dotyczyły zarówno utworów muzycznych dedykowanych dzieciom, muzyki klasycznej, jak i podcastów dziecięcych i rozrywkowych w kategorii Komedia.