Prezes polskiego giganta: Paczkę DecoMorreno można dziś traktować jak lokatę. To absurd

Paczkę DecoMorreno można dziś włożyć do sejfu, ponieważ tak zyskuje na wartości, że można ją traktować jak lokatę. Wszystko, co zawiera kakao, kosztuje dziś absurdalnie dużo – wskazał Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu, w rozmowie z Business Insider Polska. I zdradził, co jeszcze może zdrożeć.

Publikacja: 18.05.2024 13:03

Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu

Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu

Foto: materiały prasowe

ala

Szef koncernu Maspex, właściciela takich marek jak Tymbark, Lubella czy DecoMorreno, skomentował obecną sytuację w branży spożywczej. Jak zaznaczył Krzysztof Pawiński, etap szaleńczo wysokiej inflacji został już zakończony, a polski gigant z Wadowic ostatniej zbiorowej podwyżki cen dokonał w pierwszym kwartale 2023 roku. Mimo to niektóre produkty wciąż mogą drożeć.

Czytaj więcej

Ceny kawy i kakao biją rekordy. Żywność na świecie znowu drożeje

Prezes Maspeksu Krzysztof Pawiński: Absurdalne ceny kakao

Jednym z takich produktów, których ceny w najbliższych miesiącach mogą jeszcze przyprawić konsumentów o zawroty głowy, jest kakao.

– Wszyscy uśmiechamy się teraz po memach o kakao i tego, że paczkę DecoMorreno można dziś włożyć do sejfu, ponieważ tak zyskuje na wartości, że można ją traktować jak lokatę. Wszystko, co zawiera kakao, kosztuje dziś absurdalnie dużo – podkreślił Krzysztof Pawiński.

Jego zdaniem, zawiniło tu zachowanie inwestorów na giełdach. – Najbardziej zdumiewające jest to, że w mojej ocenie, to efekt czystej spekulacji – zawierania kontraktów bez dostawy, tylko na samą cenę. Inwestorzy finansowi po prostu zakładają się o koszt surowca. Efektem jest to, że kontrakt bazowy wzrasta do niebotycznych wysokości, rzędu 12 tys. dol. za tonę. Przecież to absurd – wskazał Pawiński.

Czytaj więcej

Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku koncentratu pomarańczowego i jabłkowego, który zdrożał o blisko 100 proc.

– Na szczęście to są jednak punktowe niespodzianki. Dwa lata temu rosły ceny wszystkich surowców. Dziś coś rośnie, ale też coś spada — to normalność – dodał prezes Maspeksu.

Maspex po śmierci Jerzego Kasperczyka. „Jego rola była fundamentalna”

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, pod koniec marca tego roku zmarł Jerzy Kasperczyk, współzałożyciel Maspeksu i jeden z najbogatszych Polaków. Magazyn „Forbes” szacował jego majątek w 2023 r. na ponad 1,5 mld zł. Jak jego śmierć wpłynęła na działalność firmy?

Czytaj więcej

Zmarł Jerzy Kasperczyk jeden z najbogatszych Polaków i współzałożyciel Maspexu

– Rola Jurka w budowie Maspeksu była fundamentalna. Współtworzył w firmie wszystko, co wiąże się z handlem. Bez Jego zaangażowania z pewnością nie bylibyśmy tu, gdzie jesteśmy teraz. Jurek borykał się ze śmiertelną chorobą blisko pięć lat. Walczył naprawdę dzielnie. Nigdy nie da się powiedzieć, że można się przygotować do śmierci, ale jego zaradność pozwoliła nam odpowiednio zadbać o firmę w takiej trudnej sytuacji – zaznaczył Pawiński w rozmowie z Business Insiderem.

Jak dodał, Jerzy Kasperczyk od 2007 r. nie uczestniczył w operacyjnym zarządzaniu biznesem. „Nie ma najmniejszego zagrożenia dla działania firmy” – zapewnił szef Maspeksu.

Szef koncernu Maspex, właściciela takich marek jak Tymbark, Lubella czy DecoMorreno, skomentował obecną sytuację w branży spożywczej. Jak zaznaczył Krzysztof Pawiński, etap szaleńczo wysokiej inflacji został już zakończony, a polski gigant z Wadowic ostatniej zbiorowej podwyżki cen dokonał w pierwszym kwartale 2023 roku. Mimo to niektóre produkty wciąż mogą drożeć.

Prezes Maspeksu Krzysztof Pawiński: Absurdalne ceny kakao

Pozostało 88% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności