Z rynków żywności płyną w ostatnim czasie wiadomości gorsze niż jeszcze kilka miesięcy temu.
Rekordowe ceny kawy. Droższa mała czarna
– Światowe rynki stoją przed wyzwaniem związanym z rekordowymi cenami kawy. Szczególnie widać to w przypadku robusty, której cena za tonę osiągnęła ostatnio historycznie wysokie wartości na giełdach – mówi Antoni Płuciennik, dyrektor kategorii w sieci Biedronka. – Robimy, co w naszej mocy, by nasze ceny były jak najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia klientów. Widzimy tego efekty – w porównaniu z pozostałymi uczestnikami rynku możemy pochwalić się największymi wzrostami udziału w rynku kawy pośród sieci w Polsce, zarówno w perspektywie ostatnich miesięcy, jak i w perspektywie nawet roku wstecz – dodaje.
Czytaj więcej
Okazją do podwyżek w handlu mogą stać się doniesienia o rosnących notowaniach kakao czy kawy. To budzi zaniepokojenie konsumentów, bo jesteśmy przywiązani do świeżo zdobytego luksusu. Ale prawdziwą groźbą wojen i zmian klimatu jest głód.
Klienci będą jednak coraz mocniej odczuwać to, co się dzieje. – Choć giełdowa cena kawy to kilka dolarów za kilogram, a ta, jaką kupują naszego typu palarnie, kosztuje ponad 10 dol. W efekcie 250-gramowe opakowanie kawy specialty kosztuje dzisiaj ok. 50–60 zł, choć zupełnie niedawno kosztowało 30–40 zł – mówi Łukasz Wichłacz, prezes Coffeedesk, oferującej kawę, jak i akcesoria do jej parzenia, zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.
Z danych Consumer Panel Services GfK wynika, że kawa jest kategorią kupowaną przez niemal wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce. W 2023 r. po produkty z tej kategorii sięgnęło 94 proc. gospodarstw domowych. Kupiliśmy podobną ilość kawy do tej rok wcześniej (80 tys. ton), o 14 proc., do 4,1 mld zł, wzrosła jednak wartość tych zakupów, co w dużej mierze spowodowane było wzrostem cen.