W ocenie rzecznika generalnego mechanizm rozporządzenia jest
podobny do innych instrumentów warunkowości finansowej i wykonywania
budżetu istniejących w rozmaitych dziedzinach prawa Unii, nie zaś do
mechanizmu art. 7 TUE. Ponadto, w odróżnieniu od rozporządzenia, art. 7
TUE wymaga istnienia poważnego i stałego naruszenia którejś z
wartości Unii, a nie tylko państwa prawnego.
- Dlatego też ograniczona
właściwość Trybunału przewidziana na podstawie art. 269 TFUE w
odniesieniu do art. 7 TUE nie ma zastosowania do rozporządzenia, które
podlega pełnej kontroli zgodności z prawem na podstawie art. 263
TFUE - stwierdził Manuel Campos Sánchez-Bordona.
Wszystkie państwa wiedzą, co muszą robić
Następnie rzecznik generalny stwierdził, że pojęcie
państwa prawnego jako wartość Unii jest wprawdzie szerokie, ale
prawodawca Unii jest upoważniony do tego, by je sprecyzować w
odniesieniu do konkretnego zakresu przedmiotowego, takiego jak
wykonywanie budżetu. Sánchez-Bordona przypomniał, że
rozporządzenie zawiera wykaz siedmiu zasad prawnych (zasada
legalności, która oznacza przejrzysty, rozliczalny, demokratyczny i
pluralistyczny proces stanowienia prawa; zasada pewności prawa; zakaz
arbitralności w działaniu władz wykonawczych; zasada skutecznej ochrony
sądowej, w tym dostępu do wymiaru sprawiedliwości, zapewnianej przez
niezawisłe i bezstronne sądy, również w odniesieniu do praw
podstawowych; zasada podziału władzy; zasady niedyskryminacji i równości
wobec prawa), które należy interpretować w świetle pozostałych
wartości i zasad Unii wyrażonych w art. 2 TUE.
- W art. 3
rozporządzenia wskazano określone przesłanki naruszenia zasad państwa
prawnego, zaś art. 4 ust. 2 zawiera przykładowy wykaz elementów
mogących prowadzić do naruszenia tych zasad. Wskazuje się w ten
sposób naruszenia, które mogą prowadzić do przyjęcia środków dotyczących
warunkowości na podstawie rozporządzenia, uzależniając je od
zaistnienia bezpośredniego związku z wykonywaniem budżetu Unii. Oba
te elementy pokazują, że prawodawca starał się ułatwić stosowanie zasad
państwa prawnego i zwiększyć pewność prawa - zauważył rzecznik.
W jego ocenie scharakteryzowanie państwa
prawnego poprzez odniesienie do wspomnianych zasad spełnia minimalne
wymogi jasności, precyzyjności i przewidywalności, z jakimi wiąże się
zasada pewności prawa. Państwa członkowskie mają bowiem wystarczający
poziom wiedzy na temat wynikających z tych zasad zobowiązań, zwłaszcza
że większość tych zasad została wypracowana w orzecznictwie
Trybunału.