Jakich regulacji wymaga prawo zamówień publicznych?
Pilnego uregulowania wymaga problem zabezpieczania roszczeń wykonawców. Precyzując, w przypadku wszczęcia postępowania odwoławczego przed Krajową Izbą Odwoławczą, zamknięta zostaje możliwość zawarcia umowy aż do wyroku. Gdy wyrok zostanie wydany, fakt wniesienia skargi nie wstrzymuje natomiast zawarcia umowy. Sytuację z pewnością ułatwiłoby umożliwienie przez jedyny sąd zamówień publicznych, czyli Sąd Okręgowy w Warszawie, dopuszczenie możliwości występowania z wnioskiem o udzielenie zabezpieczenia. Na wniosek skarżącego sąd udzielałby zabezpieczenia, które zazwyczaj sprowadzałoby się do zakazu zawarcia umowy o zamówienie publiczne do momentu rozpatrzenia skargi.
Obecnie jest to jedynie walka o przekonanie, ponieważ po wyroku KIO zamawiający może zawrzeć umowę i często ją zawiera, zatem wniesienie skargi po zawarciu umowy przez wykonawcę nie jest zasadne. Jedyny efekt jaki wykonawca osiągnie to fakt, że ewentualnie sąd przyzna rację, że wyrok KIO był błędny i należy go zmienić, ale umowa jest już wtedy zawarta i nie ma możliwości odzyskania tego zamówienia. Można jedynie z takim wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie próbować występować z roszczeniami odszkodowawczymi.
Dopuszczenie przez sąd możliwości złożenia wniosku o zabezpieczenie nie jest uregulowane w ustawie Prawo zamówień publicznych, kwestie zabezpieczeń reguluje Kodeks postępowania cywilnego, natomiast praktyka SO w Warszawie jest taka, że uznaje, że w postępowaniu ze skargi na wyrok KIO nie można uzyskać zabezpieczenia. Gdyby te kwestie zostały uregulowane wprost w ustawie p.z.p, dałoby to większą gwarancję tego, że wniesienie skargi do sądu ma sens. Zamawiający nie mógłby zawrzeć umowy do momentu zakończenia postępowania w sądzie, więc wykonawca, po uznaniu przez sąd racji, mógłby liczyć na uzyskanie zamówienia. Ta kwestia powinna zostać pilnie uregulowana.
Czytaj więcej
Projekt zmian szykuje Rada Dialogu Społecznego. Zaproponuje m.in. korektę zasad waloryzacji wynagrodzeń wykonawców.