Zgodnie z opublikowanym 16 kwietnia w Rządowym Centrum Legislacji projektem nowelizacji ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw wykonawcy biorący udział w postępowaniach przetargowych będą mogli wnioskować do Polskiego Centrum Akredytacji o wydanie elektronicznego certyfikatu wykonawcy zamówień publicznych.
Zamówienia publiczne z certyfikatem
Certyfikat będzie potwierdzał brak istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia lub jego zdolności do należytego wykonania zamówienia. W dokumencie określony będzie zakres certyfikacji oraz okres, na który została udzielona.
Wojciech Wołoszyk, członek Polskiego Stowarzyszenia Zamówień Publicznych, przewodniczący Związku Pracodawców Branży Tłumaczeniowej POLOT, podkreśla, że certyfikacja jest nieunikniona z uwagi na wymogi nałożone przez Unię Europejską. – Przy założeniu, że będzie to certyfikacja prowadzona w sposób rzetelny i skrupulatny, uproszczone zostaną procedury weryfikacji wykonawców – uważa Wojciech Wołoszyk.
Czytaj więcej:
Mniej barier w dostępie do zamówień publicznych
Jak dodaje, dla małych i średnich przedsiębiorstw nadmierna formalizacja stanowi barierę dostępu do zamówień publicznych. Zdarza się, że oferta podlega odrzuceniu z uwagi na niedopełnienie wymogów formalnych, np. brak podpisu. Co więcej, z uwagi na szereg formalności czasem firmy posiadające odpowiednie kompetencje nie biorą udziału w postępowaniu.