Po pierwsze – samochody na letnich oponach zaskoczone zimą i śniegiem nie są w stanie wyjechać pod górę, stoją lub osuwają się w dół, przez co generują potężne korki (które i tak są), a czasem wręcz stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. Po drugie – sypanie nawierzchni solą, piachem, żwirem, by ułatwić im podjazd, niszczy nawierzchnię drogi (w efekcie jej wymiana musi odbywać się częściej).
Kolejny obowiązek nie podoba się kierowcom. Dowód?
Czytaj więcej
W Polsce nie istnieje obowiązek stosowania opon zimowych – potwierdza policja. Istnieje jednak zalecenie (ze względów bezpieczeństwa) ich wymiany.
Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców ocenia, że wprowadzenie kodeksowego obowiązku używania opon zimowych w Prawie o ruchu drogowym jest bez sensu.
– Wystarczyłby wprowadzić obowiązek używania w wyższych partiach gór łańcuchów na koła – twierdzi. I dodaje, że mamy dobrej jakości opony wielosezonowe. Wyposażenie ich w łańcuchy powinno pozwolić na bezpieczne przedostanie się w wyższe partie gór. Jego zdaniem nie ma mowy o używaniu opon letnich w takiej sytuacji.