W sobotę nadzwyczajna komisja sejmowa zakończyła prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Wprowadza ona szereg nowych form pomocy dla powodzian. Uzupełnia istniejące już i stosowane od kilkunastu dni formy wsparcia z ustawy z 2011 roku.
Posłowie pozytywnie ocenili propozycję wsparcia osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, które zaciągnęły kredyt na zakup domu czy mieszkania zniszczonego przez powódź. Chodzi tu nie tylko o całkowite zniszczenia, ale też częściowe uszkodzenie powodujące niemożność korzystania z takiego lokalu. Tacy kredytobiorcy będą mogli liczyć na spłatę kredytu z odsetkami przez państwo w wysokości dwunastu miesięcznych rat (z odsetkami). Środki na ten cel mają pochodzić z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców Banku Gospodarstwa Krajowego. Dochód jaki uzyska kredytobiorca z tytułu takiego wsparcia ma być wolny od podatku dochodowego.
Laptopy i zasiłki dla uczniów z terenów powodzi
Uczniowie z terenów powodziowych dostaną wsparcie w postaci tysiączłotowych zasiłków powodziowych, a także laptopów. Komisja przyjęła przepis przewidujący przekazanie im komputerów niewykorzystanych w ramach rozpoczętego w 2023 r. programu „Laptop dla ucznia”. Obecny rząd wstrzymał jego realizację z powodu wykrycia nieprawidłowości w jego finansowaniu. Jak poinformował podczas obrad komisji wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski, po zastopowaniu programu pozostało do dyspozycji około 19 tysięcy takich urządzeń. Projekt przewiduje, ze gdyby owa pula okazała się zbyt duża, to laptopy zostaną rozdane uczniom poszkodowanym w wyniku działania innej „siły wyższej”.
Wsparciu oświaty na terenach powodziowych będą służyły nie tylko laptopy, ale też specjalne rozwiązania organizacyjne. Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast będą mogli tworzyć tymczasowe siedziby szkół i przedszkoli w miejsce tych, które nie mogą funkcjonować. Podobną możliwość dostaną szkoły prywatne. Do tego w szkołach podstawowych i przedszkolach nie będzie obowiązywał limit uczniów w klasie i oddziale, co umożliwi naukę w większych grupach.