Benefity to sposób na lojalność

Już niemal każda firma docenia znaczenie świadczeń pozapłacowych. Ale nie każda potrafi nimi zarządzać.

Publikacja: 21.11.2023 21:00

Benefity to sposób na lojalność

Foto: Adobe Stock

Ponad połowa (53 proc.) polskich pracowników twierdzi, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. Z drugiej strony sami pracodawcy są świadomi dużej roli tych świadczeń; aż 94 proc. przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw uważa, że benefity zwiększają lojalność pracowników i ograniczają rotację kadr – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, które w tym roku objęło 300 pracodawców i 800 pracujących Polaków.

To, że firmy doceniają rolę świadczeń pozapłacowych, widać również w analizach firmy Grant Thornton i Element dotyczących rekrutacji w internecie; według jej danych, pomimo malejącej liczby ogłoszeń o pracy średnia liczba oferowanych tam benefitów (6,5) jest stabilna. Zdaniem Magdaleny Marcinowskiej, partnera w Grant Thornton, ta stabilność oferty świadczeń pozapłacowych to dobry znak wskazujący, że z popytem na pracę nie jest tak źle. – Gdyby pracodawcy faktycznie wpadli w głębokie kłopoty, tracili wiarę w rozwój swoich firm i sens utrzymywania obecnego zatrudnienia, to z pewnością obcinaliby ofertę benefitów i wymagali coraz więcej od pracowników – wyjaśnia Marcinkowska.

Ułatwić życie załodze

Według raportu Grant Thornton w październiku br. pracodawcy najczęściej oferowali nowym pracownikom szkolenia (83 proc.), pakiet medyczny (68 proc. ofert) i kartę sportową (60 proc.). Prawie połowa ogłoszeń obiecywała też elastyczny czas pracy, a ponad jedna trzecia – kursy językowe.

Jak jednak dowodzą badania samych pracowników, ich potrzeby benefitowe koncentrują się dziś na kwestiach finansowych, a także na świadczeniach ułatwiających życie, w tym godzenie obowiązków rodzinnych i zawodowych. W badaniu VanityStyle listę pożądanych benefitów otwiera dofinansowanie wypoczynku, w ślad za nim są: prywatna opieka medyczna, bony towarowe i przedpłacone karty podarunkowe oraz upominki na święta i dofinansowanie posiłków.

– Prywatna opieka medyczna oferowana przez pracodawcę to element, który najbardziej odciąża budżet pracowników – zwraca uwagę Alina Smolarek, dyrektorka w Centrum Medycznym Enel-Med. W jej niedawnym badaniu aż 62 proc. pracowników wskazało prywatne pakiety medyczne jako benefity, z których najtrudniej byłoby im zrezygnować. (Dofinansowanie wypoczynku było na drugim miejscu – wskazane przez 42 proc. badanych).

Zdaniem Joanny Skoczeń, prezeski zarządu VanityStyle, tak duże znaczenie benefitów materialnych to efekt wysokiej inflacji, która często nie znajduje odzwierciedlenia we wzroście wynagrodzeń. Siłą rzeczy dużą popularnością cieszą się benefity materialne, w ramach których pracodawcy partycypują w kosztach życia pracownika i jego rodziny – tłumaczy Skoczeń, zwracając też uwagę na relatywnie niewielką różnicę procentową w postrzeganiu atrakcyjności poszczególnych świadczeń, w tym także tych związanych z rozwojem, jak kursy językowe.

Efekt pandemii

Eksperci VanityStyle podkreślają zmiany w potrzebach benefitowych, które zaszły w wyniku pandemii. Wzrosło wtedy znaczenie świadczeń wspierających kondycję mentalną pracowników – prawie co piąty z nich (18 proc.) chciałby mieć możliwość konsultacji z psychologiem, a niewiele mniejsza grupa (13 proc.) chętnie skorzystałaby z aplikacji wspierających zdrowie psychiczne. Coraz więcej firm zauważa te potrzeby, tym bardziej że badania i dane ZUS potwierdzają pogorszenie kondycji mentalnej Polaków, którą najpierw osłabiła pandemia, a potem wybuch wojny w Ukrainie i kryzys inflacji. Według raportu VanityStyle konsultacje z psychologiem to benefit, który znalazł się na pierwszym miejscu w zestawieniu świadczeń, nad których wdrożeniem zastanawiają się pracodawcy (12 proc.).

Z badania wynika, że o dopasowaną do potrzeb pracowników ofertę świadczeń pozapłacowych łatwiej jest w dużych firmach, które częściej inwestują np. w systemy kafeteryjne dające załodze możliwość wyboru benefitów. Trudniej jest o to w średnich firmach, gdzie o niedopasowaniu oferty benefitów mówi aż 62 proc. ankietowanych pracowników.

Jak zwraca uwagę Joanna Skoczeń, nadążenie za stale rosnącymi i zmieniającymi się potrzebami pracowników jest dziś dużym wyzwaniem dla działów HR, którym często brakuje czasu i przestrzeni na dogłębne zbadanie potrzeb pracowników. Widać to także w raporcie Vanity Style; tylko co czwarty pracownik dużego przedsiębiorstwa i co piąty zatrudniony w średniej firmie wskazał, że jego pracodawca realizuje takie badania.

Ponad połowa (53 proc.) polskich pracowników twierdzi, że benefity, które otrzymują od swoich pracodawców, nie są dopasowane do ich potrzeb. Z drugiej strony sami pracodawcy są świadomi dużej roli tych świadczeń; aż 94 proc. przedstawicieli dużych i średnich przedsiębiorstw uważa, że benefity zwiększają lojalność pracowników i ograniczają rotację kadr – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Research na zlecenie VanityStyle, które w tym roku objęło 300 pracodawców i 800 pracujących Polaków.

Pozostało 89% artykułu
Pracodawca Rzeczpospolitej
Tabu menopauzy utrudnia życie kobiet i szkodzi pracodawcom
Pracodawca Rzeczpospolitej
Więcej równości w work-life balance
Materiał Promocyjny
W pracy konieczna jest równowaga
Pracodawca Rzeczpospolitej
Warto świadomie działać na rzecz zdrowia kobiet
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał partnera
Równość nie zawsze znaczy to samo