Służby specjalne będą miały dostęp do informacji o bezrobotnych

Obszerność projektowanych przepisów o rynku pracy i służbach zatrudnienia może powodować trudności w posługiwaniu się nimi, zarówno dla urzędników, jak i bezrobotnych. Projekt nasuwa też wątpliwości natury konstytucyjnej.

Publikacja: 20.08.2024 04:30

Służby specjalne będą miały dostęp do informacji o bezrobotnych

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Tak wynika z opinii Rządowego Centrum Legislacji (RCL) do projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

Wnioskodawca, czyli resort rodziny pracy i polityki społecznej, argumentuje, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. DzU z 2024 r., poz. 475) jest już pod wieloma względami nieaktualna. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusza opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na obecne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców. W ocenie projektodawców konieczne jest też wprowadzenie przepisów, które zwiększą efektywność działania publicznych służb zatrudnienia. Na etapie uzgodnień do projektu spłynęło wiele uwag, w tym wiele krytycznych.

Czytaj więcej

Reforma urzędów pracy pełna pułapek i znaków zapytania

I tak, RCL negatywnie odnosi się do obszerności projektu. Jak wskazuje, mnogość rozwiązań i stopień różnorodności oraz szczegółowości regulacji w nim zawartych mogą powodować trudności w posługiwaniu się nowymi przepisami, nie tylko przez wskazane w projekcie organy zatrudnienia, ale przede wszystkim przez osoby (tj. bezrobotnych i poszukujących pracy), do których są adresowane formy pomocy.

RCL zaznacza, że choć projekt bazuje na przepisach obowiązującej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to rozwiązania te w części modyfikuje, rozbudowuje, ale także uzupełnia o nowe unormowania.

Zaproponowany kształt przepisów może zatem, zdaniem RCL, nasuwać wątpliwości natury konstytucyjnej, w szczególności w świetle wywodzonej z art. 2 konstytucji zasady prawidłowej legislacji. Zgodnie z nią przepisy ustawy redaguje się zwięźle i syntetycznie, unikając nadmiernej szczegółowości i w sposób zrozumiały dla adresata zawartych w nich norm.

Tymczasem projektowana ustawa, jak wskazuje RCL, zawiera bardzo rozbudowane poszczególne jednostki redakcyjne, wiele rozdziałów w danym dziale czy też liczne odesłania, które sprawiają, że korzystanie z nowych przepisów byłoby utrudnione.

Z kolei resort finansów (podobnie jak MEN) krytycznie ocenia przepis umożliwiający tworzenie i prowadzenie szkół przez Ochotnicze Hufce Pracy (OHP). Zdaniem MF byłaby to zmiana znacząco ingerująca w system oświaty. Natomiast w uzasadnieniu projektu nie przedstawiono argumentów przemawiających za tym „inwazyjnym” rozwiązaniem.

Resort finansów uważa, że w świetle obecnych możliwości kierowania podopiecznych OHP do szkół w powszechnym systemie oświaty w celu zdobycia wykształcenia zawodowego projektowane rozwiązanie nie ma uzasadnienia. Ponadto generuje ono dodatkowe koszty finansowe dla sektora finansów publicznych, a to – zdaniem MF – byłoby nieefektywne i nieadekwatne do zasady osiągania jak najlepszych efektów z poczynionych nakładów. Ministerstwo sugeruje jednocześnie, że w celu poprawy efektywności funkcjonującego modelu wsparcia młodzieży zagrożonej marginalizacją w procesie kształcenia wystarczyłoby ewentualne wprowadzenie zmian w modelu, w ramach którego funkcjonują OHP, bez zmian w systemie oświaty. Resort rodziny uznał te uwagi i ostatecznie usunął z projektu przepisy w tym zakresie.

Natomiast za sprawą uwag koordynatora służb specjalnych do projektu ustawy dodano przepis, zgodnie z którym CBA za pośrednictwem ministra do spraw pracy (podobnie jak inne służby ujęte w przepisach) zyska dostęp m.in. do danych bezrobotnych i  poszukujących pracy.

Etap legislacyjny: projekt skierowany na Komitet do spraw Europejskich

Tak wynika z opinii Rządowego Centrum Legislacji (RCL) do projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

Wnioskodawca, czyli resort rodziny pracy i polityki społecznej, argumentuje, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. DzU z 2024 r., poz. 475) jest już pod wieloma względami nieaktualna. Rozwijający i zmieniający się rynek pracy wymusza opracowanie nowych regulacji, które będą odpowiadać na obecne potrzeby osób poszukujących pracy, bezrobotnych oraz przedsiębiorców. W ocenie projektodawców konieczne jest też wprowadzenie przepisów, które zwiększą efektywność działania publicznych służb zatrudnienia. Na etapie uzgodnień do projektu spłynęło wiele uwag, w tym wiele krytycznych.

Pozostało 80% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach