RODO się tu nie przyjęło
To nie jest pomyłka – w sądach administracyjnych tzw. mityczne RODO jeszcze się nie przyjęło i oba orzeczenia w tej sprawie zapadły na tle starej, uchylonej ustawy o ochronie danych osobowych, a nie w oparciu o obowiązujące w całej Unii Europejskiej RODO. Niezastosowanie (zapomnienie) przez sądy tak fundamentalnego prawa, jakim jest RODO, może wskazywać na częściowe nierozpoznanie sprawy co do istoty. Ma to znaczenie dla oceny granic związania wyrokiem WSA „innych organów państwowych", o którym mowa w art. 170 ppsa, na tle zakresu powagi rzeczy osądzonej, o której mowa w art. 171 ppsa.
Zanim jednak przejdziemy do analizy zakresu tego, co zostało osądzone i w związku z tym zakresu związania wyrokiem WSA, zacznijmy od kwestii podstawowej – czyli od brzmienia wyroku WSA. Otóż WSA skasował decyzję szefa Kancelarii Sejmu odmawiającą udostępnienia list poparcia. WSA nie nakazał jednak, pomimo uprawnienia płynącego z art. 145a ppsa, konkretnego załatwienia sprawy. Nieprawdą jest zatem, że NSA czy WSA wprost nakazały ujawnienie listy sędziowskiej – mimo iż miały taką możliwość. Prawdą jest, że WSA uchylił decyzję odmowną szefa Kancelarii Sejmu. Ma to istotne znaczenie, gdyż stawia Kancelarię Sejmu przed obowiązkiem ponownego rozstrzygnięcia sprawy, z uwzględnieniem zapadłych orzeczeń, ale jednak bez jednoznacznych nakazów. Co więcej, zważywszy na konieczność ponownego rozstrzygnięcia sprawy przez Kancelarię Sejmu, w sprawie mogą zapadać kolejne orzeczenia sądów administracyjnych.
Gdzie są granice prawomocności i powagi rzeczy osądzonej? Brak rozstrzygnięcia sprawy zgodności z RODO ma istotne konsekwencje dla zakresu związania wyrokiem WSA utrzymanym wyrokiem NSA oraz granic potencjalnej powagi rzeczy osądzonej w tej sprawie. Prawomocności nie można bowiem rozpatrywać w oderwaniu od powagi rzeczy osądzonej.
Zgodnie z art. 171 ppsa wyrok prawomocny ma powagę rzeczy osądzonej tylko co do tego, co w związku ze skargą stanowiło przedmiot rozstrzygnięcia. Powaga rzeczy osądzonej nie obowiązuje też w przypadku zmiany prawa.
Normy te mają podstawowe znaczenie dla oceny dopuszczalności dalszego badania sprawy żądania ujawnienia list poparcia KRS, a w konsekwencji na ocenę prawidłowości postępowania PUODO w sprawie.
Pominięcie rozporządzenia
Zgodnie z wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 października 2016 roku, II GSK 262/15 i 14 września 2016 roku, I FSK 328/15, kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne, która prowadziłaby do wydawania sprzecznych rozstrzygnięć w podobnych sprawach dotyczących tego samego podmiotu, naruszałaby również art. 1 i art. 170 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W związku z tym w takich przypadkach rezultat wykładni przepisów powinien być nie tylko zbliżony, ale wręcz taki sam. Wynika to nie tylko z potrzeby zachowania jednolitości orzecznictwa sądowego, lecz przede wszystkim z art. 170 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.