W
sprawie spółek medialnych zostało wszczętych wiele odrębnych postępowań
rejestrowych, w ramach których każdy funkcjonariusz publiczny powinien w sposób
niezawisły rozstrzygnąć o zasadności wniosku.
Zgodnie
z powszechną praktyką postanowienie w sprawie wpisu wydaje referendarz sądowy.
Z
kolei, na orzeczenie referendarza sądowego przysługuje skarga rozpoznawana
przez sędziego sądu rejonowego.
W
razie wniesienia skargi na orzeczenie referendarza sądowego zarządzające wpis,
pozostaje ono w mocy do chwili rozpatrzenia skargi przez sąd rejonowy
rozpoznający sprawę jako sąd pierwszej instancji. Rozpoznając sprawę, sąd
wydaje postanowienie, w którym zaskarżone orzeczenie i dokonany na jego podstawie
wpis zmienia albo utrzymuje w mocy, albo uchyla w całości lub w części i w tym
zakresie wniosek oddala bądź odrzuca, względnie postępowanie umarza.
Skargę
wnosi się do sądu w terminie tygodniowym za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego.
Co ważne, w postępowaniu rejestrowym skarga kasacyjna przysługuje od
postanowień sądu drugiej instancji w sprawie wykreślenia z rejestru podmiotu
podlegającego rejestracji. Z kolei, skarga kasacyjna nie przysługuje na
postanowienie o wpisie otwarcia likwidacji.
Dokonanie wpisu nie oznacza niemożliwości jego wykreślenia ex post, nawet
po wyczerpaniu procedury zainicjowanej wnioskiem o wpis do rejestru.
Najbardziej prawdopodobny scenariusz prowadzący do następczego wykreślenia
wpisu to ewentualne zaskarżenie uchwały walnego zgromadzenia o rozwiązaniu
spółki medialnej prowadzące do jej uchylenia lub stwierdzenia nieważności przez
sąd procesowy. W przypadku unicestwienia podstawy materialnoprawnej wpisu przez
sąd procesowy, konsekwencją takiego prawomocnego orzeczenia byłaby konieczność
wykreślenia wpisów w rejestrze odnoszących się do otwarcia likwidacji (o ile
nie doszłoby jeszcze do wykreślenia spółki z rejestru).
Drugą możliwość, choć obarczoną większą niepewnością, daje art. 24 ust. 6
ustawy o KRS, zgodnie z którym w przypadkach uzasadnionych bezpieczeństwem
obrotu sąd rejestrowy może dokonać z urzędu wykreślenia danych niezgodnych z
rzeczywistym stanem rzeczy lub wpisu danych odpowiadających rzeczywistemu
stanowi rzeczy, jeżeli dokumenty stanowiące podstawę wpisu lub wykreślenia
znajdują się w aktach rejestrowych, a dane te są istotne. Jako dane niezgodne z
rzeczywistym stanem rzeczy można ostrożnie potraktować uprzedni wpis likwidacji
na podstawie uchwały, która zostanie uznana następczo przez sąd rejestrowy za
wadliwą i naruszającą prawo. Wydaje się, że ten wariant wchodziłby w praktyce w
rachubę dopiero w następstwie np. wydania uchwały SN w innym postępowaniu
rejestrowym, zgodnie z którą uchwały o rozwiązaniu spółek medialnych naruszają
prawo, stanowiąc przejaw nadmiernej ingerencji władzy wykonawczej w kompetencje
władzy ustawodawczej.
Zaproszenie
do chocholego tańca
Wpis
likwidacji rozgłośni regionalnej do rejestru to nie jest jeszcze przepis na
zakończenie z happy endem. To pivot w chocholim tańcu, który może
przerwać pogłębiona refleksja, poczucie odpowiedzialności za interes publiczny
i mądre decyzje rządzących.
Dr
hab. Iwona Gębusia, radca prawny