Polskie społeczeństwo i gospodarka stoją obecnie w obliczu wielu wyzwań związanych z dalszym rozwojem. Ciągle jeszcze musimy niwelować cywilizacyjne opóźnienia, a jednocześnie radzić sobie z konkurencją na międzynarodowych rynkach. Szczególną rolę w tym zakresie ma do odegrania szkolnictwo zawodowe w kooperacji z pracodawcami. Tylko dzięki takiej synergii możliwe jest stworzenie atrakcyjnej, nowoczesnej oferty kształcenia dla młodzieży i powiązanie jej z potrzebami lokalnego i branżowego rynku pracy.
Sytuacja na rynku pracy: pułapka samozadowolenia
Dostępne dane statystyczne rysują pozytywny obraz: niska stopa bezrobocia. Jednak zarówno dane publikowane przez GUS (ok. 5-proc. bezrobocie na koniec 2023 roku), jak i mierzone wg metodyki BAEL (Barometr Aktywności Ekonomicznej Ludności) na poziomie niemal dwukrotnie niższym (2,7 proc.) rozwadniają problem i pchają nas w pułapkę samozadowolenia. A przecież nieustanne monity ze strony pracodawców skarżących się na niedobory kadrowe i domagających się od systemu edukacji lepszego przygotowania specjalistów i zwiększenia ich dostępności świadczą o narastającym problemie z dostępem do wykształconych kadr, przygotowanych na wyzwania współczesności.
Czytaj więcej
Nie tylko w USA, ale i w Polsce więcej młodych interesuje się zdobyciem konkretnego zawodu.
1 lutego 2024 roku ministra edukacji ogłosiła prognozowane dane nt. zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkich rynkach pracy w 2024 roku. Dokument przygotowany przez resort edukacji po raz szósty ma uatrakcyjnić kształcenie zawodowe, przeciwdziałać bezrobociu wśród absolwentów szkół zawodowych, ale przede wszystkim służyć lepszemu dostosowaniu oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb krajowego i wojewódzkich rynków pracy. Prognoza wymienia 34 specjalizacje, które w nadchodzących pięciu latach mają cieszyć się wśród pracodawców największym wzięciem. Nie ulega wątpliwości, że tego rodzaju działania powinny uzyskać znacznie większą skalę i zakres. Świadomi wyzwań rozwojowych i barier, z jakimi zderzymy się na ścieżce cywilizacyjnego rozwoju, powinniśmy częściej i bardziej wnikliwie badać korelacje pomiędzy systemem oświaty a potrzebami tak społeczeństwa, jak i gospodarki, a następnie wdrażać odpowiednie działania.
Branżowe Centra Umiejętności jako alternatywny system kształcenia zawodowego
Pierwszy znaczący krok w tym kierunku został już formalnie zrobiony, choć nie przybrał na razie konkretnego wymiaru. Mowa o Branżowych Centrach Umiejętności, które zostały ujęte w Krajowym Planie Odbudowy i wdrożone do polskiego systemu edukacji w ustawie z dnia 30 sierpnia 2023 roku o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Obecnie ciągle brakuje rozporządzeń wykonawczych do tego aktu prawnego, ale praca nad nimi została już wpisana w plan działań legislacyjnych rządu.