Jaka jest sytuacja finansowa MOL po pandemii? Na których rynkach możemy spodziewać się ekspansji firmy?
Rok temu powiedziałem, że wkraczamy w okres niepewności, ale – jak już wiele razy w przeszłości – w MOL nauczyliśmy się jak się przystosować do zmieniających się warunków. Teraz mogę stanowczo stwierdzić, że wyszliśmy z pandemii silniejsi. Dzięki szybkości z jaką realizowana jest akcja szczepień i stopniowemu wychodzeniu z lockdownu w całym regionie mamy solidne podstawy do optymizmu.
W ciągu minionego roku nasza działalność prowadzona była w sposób nieprzerwany, dzięki czemu mogliśmy zapewnić dostępność i bezpieczeństwo energetyczne regionu. W efekcie w 2020 r. osiągnęliśmy solidny rezultat w postaci EBITDA na poziomie ponad 2mld dol. Choć nasz zysk był niższy niż rok wcześniej, nasza szybka i adekwatna odpowiedź na sytuację pozwoliła nam wygenerować wyższe wolne przepływy gotówkowe niż wynikałoby to z przedcovidowych założeń. Dobre wyniki uzyskujemy również w tym roku, co było możliwe tylko dzięki temu, że każda z linii biznesowych wygenerowała zyski. Nasza kluczowa inwestycja w obszarze downstreamu, projekt związany z produkcją polioli, jest ukończona w 79 proc. W pierwszym kwartale EBITDA z projektów upstream wzrosło o 66 proc. licząc rok do roku, to jest o 307 mln dol. Głównym motorem tego wzrostu były wyższe ceny gazu i paliw. Na koniec segment usług konsumenckich, osiągnął on najlepsze w historii wyniki za I kwartał, tj. 115 mln dol. Tak dobry rezultat to nie tylko efekt zmian w bezpośrednim otoczeniu. To przede wszystkim pokłosie podjętych już jakiś czas temu strategicznych decyzji oraz zintegrowanego i odpornego na zawirowania modelu biznesowego. Nie możemy również zapominać o czynniku ludzkim, dobre wyniki to zawsze efekt ciężkiej pracy wyjątkowo utalentowanych ludzi w naszej firmie.
W lutym tego roku zaktualizowaliśmy naszą Strategię 2030, ogłosiliśmy plany organicznego i nieorganicznego rozwoju, które obejmują pozyskanie nie mniej niż 250 nowych stacji. Ten plan już się materializuje. Kilka tygodni temu ogłosiliśmy zakup 16 placówek na Słowacji, działających dotychczas pod marką Łukoil, a także dziewięciu restauracji na Węgrzech, których właścicielem było Marche International AG. W kontekście wejścia na nowe rynki, w tej chwili jest jeszcze zbyt wcześnie by mówić gdzie będziemy inwestować, ale jako, że trzon naszych działań prowadzony jest w Europie Środkowej i Wschodniej, będzie to na pewno w tym regionie.
Czy MOL jest zainteresowany inwestycjami w Polsce? Czy chcecie prowadzić biznesu również tutaj? Jeśli tak, to w jakim segmencie rynku?