Reklamy na papierze wazniejsze niż te w telewizji i radiu

Ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że o ofercie firmy, ?z której usług skorzystali w ostatnim roku, dowiedzieli się z reklam drukowanych, w tym tych zamieszczanych w prasie.

Publikacja: 17.04.2014 12:59

Reklamy na papierze wazniejsze niż te w telewizji i radiu

Foto: Bloomberg

Z badania konsumenckiego, jakie przeprowadziła m.in. w Polsce firma Accenture, wynika, że najważniejszym źródłem informacji o produktach czy usługach jest tzw. poczta pantoflowa, czyli rekomendacje uzyskane od innych osób. W ten sposób dowiaduje się o nich aż 87 proc. Polaków.

Ważnym źródłem wiedzy o ofertach firm są też informacje, jakich dostarczają klientom sprzedawcy w sklepie (z nich wie o kupowanych później usługach i produktach 84 proc. z nas) oraz strony internetowe firm (80 proc. wskazań). W pierwszej piątce najczęściej wykorzystywanych przez Polaków źródeł tego rodzaju informacji znalazły się też jednak... reklamy drukowane. Informacje o nowych produktach zdobywa z nich 62 proc. Polaków. Aż jedna piąta z nas kieruje się zaś nimi jako jednymi z najważniejszych przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o skorzystaniu z oferty danej firmy.

– Sami byliśmy trochę zaskoczeni wysoką liczbą wskazań reklamy drukowanej, która jest oceniana najlepiej – jako najbardziej oddziałująca na odbiorcę – przyznaje Karol Mazurek, dyrektor zarządzający financial services w Accenture Polska. Zaskoczenie może wynikać z tego, że rynek reklamy w gazetach i magazynach drukowanych od czasu rozpoczęcia kryzysu gospodarczego cierpi z powodu ogromnych spadków wpływów wynikających zarówno ze spadków sprzedaży papierowych gazet (niższa sprzedaż oznacza niższe dotarcie z reklamą, a to z kolei zwiększa koszty takiej promocji).

To zjawisko wynika jednak nie tylko z samego kryzysu w reklamie, ale także z powolnego, ale systematycznego odpływu ich czytelników do internetu i wersji tabletowych. W tym roku grupa domów mediowych ZenithOptimedia szacuje, że reklamodawcy wydadzą o 14,9 proc. mniej na reklamę w magazynach, a w dziennikach o 16,1 proc. mniej.

Tymczasem z badań wynika, że czytelnicy uważniej studiują papierowe niż elektroniczne gazety, co także może tłumaczyć większą uwagę skupianą na papierowych reklamach.

– Kiedy czytamy prasę papierową, zajmuje nam to 20–30 minut. Wtedy wartość zamieszczonej tam reklamy wynosi dla reklamodawcy powiedzmy x. Gdy tę samą gazetę przeglądamy na tablecie czy smartfonie, czas kontaktu z nią spada do 3–5 minut, a wspomniana wartość reklamy sięga już tylko 10 proc. wspomnianego x – mówił „Rz" Alfonso Rodes Vila, prezes grupy domów mediowych Havas Media Group.

Papierowe gazety wciąż popularne

Mimo że globalny trend w wydawniczej branży jest jasny i raczej nieodwracalny – to elektronicznych wersji gazet i ich czytelników przybywa dziś najszybciej – papierowa prasa wciąż jest czytana przez więcej osób niż elektroniczna. Jak podało w swoim ostatnim podsumowaniu Światowe Stowarzyszenie Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA, globalnie w 2012 roku elektroniczne gazety czytało już wprawdzie 600 milionów ludzi – niebagatelna liczba, ale wciąż znacznie niższa od tej obrazującej czytelników sięgających po papierowe wydania dzienników, których było wtedy na świecie 2,5 miliarda.

Z badania konsumenckiego, jakie przeprowadziła m.in. w Polsce firma Accenture, wynika, że najważniejszym źródłem informacji o produktach czy usługach jest tzw. poczta pantoflowa, czyli rekomendacje uzyskane od innych osób. W ten sposób dowiaduje się o nich aż 87 proc. Polaków.

Ważnym źródłem wiedzy o ofertach firm są też informacje, jakich dostarczają klientom sprzedawcy w sklepie (z nich wie o kupowanych później usługach i produktach 84 proc. z nas) oraz strony internetowe firm (80 proc. wskazań). W pierwszej piątce najczęściej wykorzystywanych przez Polaków źródeł tego rodzaju informacji znalazły się też jednak... reklamy drukowane. Informacje o nowych produktach zdobywa z nich 62 proc. Polaków. Aż jedna piąta z nas kieruje się zaś nimi jako jednymi z najważniejszych przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o skorzystaniu z oferty danej firmy.

Media
Zemsta Facebooka za nowe przepisy. „Nie wie” jak pokazywać polskie artykuły
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych