Magdalena Kaczorowska nową dyrektorką Polskiej Opery Królewskiej

Konkurs ogłoszony w lutym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego został rozstrzygnięty. Polską Operą Królewską ma kierować jej dotychczasowa wicedyrektorka Magdalena Kaczorowska.

Publikacja: 18.07.2024 04:30

Magdalena Kaczorowska, nowa dyrektorka Polskiej Opery Królewskiej

Magdalena Kaczorowska

Magdalena Kaczorowska, nowa dyrektorka Polskiej Opery Królewskiej

Foto: Karpatri&Zarewicz

Kryzys, który groził tej młodej instytucji, bo powołanej w 2017 roku, został więc zażegnany. Wybór Magdaleny Kaczorowskiej daje nadzieję, że interesujący, wręcz unikalny profil artystyczny tego teatru zostanie utrzymany. Nie oznacza to, że wszystkie problemy zniknęły.

Polska Opera Królewska jest w zasadzie instytucją bezdomną. Korzysta z gościny Łazienek Królewskich, gdzie kilka razy w miesiącu w Teatrze Królewskim może prezentować przedstawienia. Ten zabytkowy obiekt jest piękny, ale niewielki, widownia liczy zaledwie 180 miejsc.

Czytaj więcej

Anna Netrebko rozstała się z mężem

Polska Opera Królewska pozostaje bez własnej siedziby

Jedną z pierwszych decyzji nowej koalicji rządowej po ubiegłorocznych wyborach październikowych była rezygnacja z budowy własnej siedziby Polskiej Opery Królewskiej zaplanowana przez poprzednią władzę. Argumentowano to brakiem funduszy i pewnymi kontrowersjami wokół projektu wyłonionego w konkursie. Nie brakowało jednak też obaw, że Polska Opera Królewska, która była instytucją hołubioną przez poprzednią ekipę i ministra Piotra Glińskiego, teraz nie może liczyć na szczególne względy.

Zdaje sobie z tego zapewne sprawę Magdalena Kaczorowska, dlatego w swoim programie przedstawionym komisji konkursowej podkreśliła zamiar wzmocnienia projektu „Opera w drodze”, czyli wyjazdowych spektakli i koncertów w mniejszych ośrodkach. Wymyślił go pomysłodawca i pierwszy dyrektor Polskiej Opery Królewskiej, nieżyjący już Ryszard Peryt.

Nowa dyrektor chce też utrzymać większość dotychczasowego repertuaru oraz rytm 3–4 premier w sezonie i 16 koncertów. Zamierza ponadto zintensyfikować działania edukacyjne, by przyciągnąć młodych odbiorców. Chce również zapraszać młodych artystów.

Czytaj więcej

Ukrainian Freedom Orchestra zagra w niedzielę w Warszawie

11 kandydatów na dyrektora Polskiej Opery Królewskiej

Na stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych Magdalena Kaczorowska zaproponowała dyrygenta Przemysława Fiugajskiego, obecnego szefa artystycznego Filharmonii Gorzowskiej. Mógłby objąć to stanowisko w 2025 roku.

Sama Magdalena Kaczorowska jest menedżerką, ukończyła Wydział Kompozycji i Teorii Muzyki bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz Wydział Zarządzania na UW. Wcześniej pracowała m.in. w Operze Bałtyckiej i Warszawskiej Operze Kameralnej.

Do konkursu na dyrektora Polskiej Opery Królewskiej zgłosiło się 11 kandydatów – dyrygentów, reżyserów i menedżerów. Magdalena Kaczorowska zdobyła sześć głosów członków komisji konkursowej, dyrygent Rafał Kłoczko – trzy. Pozostali nie otrzymali ani jednego głosu.

Kryzys, który groził tej młodej instytucji, bo powołanej w 2017 roku, został więc zażegnany. Wybór Magdaleny Kaczorowskiej daje nadzieję, że interesujący, wręcz unikalny profil artystyczny tego teatru zostanie utrzymany. Nie oznacza to, że wszystkie problemy zniknęły.

Polska Opera Królewska jest w zasadzie instytucją bezdomną. Korzysta z gościny Łazienek Królewskich, gdzie kilka razy w miesiącu w Teatrze Królewskim może prezentować przedstawienia. Ten zabytkowy obiekt jest piękny, ale niewielki, widownia liczy zaledwie 180 miejsc.

Pozostało 82% artykułu
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”