Od początku roku do końca sierpnia ilość sprzedanych produktów FMCG (dóbr szybkozbywalnych) zmalała o 1,6 proc., choć ich wartość wzrosła z powodu wyższych cen o 9,5 proc., wynika z danych GfK Polonia. W kolejnych miesiącach można oczekiwać przyspieszenia trendu.
– Konsumpcja spada, inflacja i wysokie ceny to główne wyzwanie wskazywane teraz przez konsumentów – mówił Michał Maksymiec, dyrektor z GfK Polonia. Oznacza to wielkie zmiany w strukturze zakupów, rośnie udział marek własnych, odpowiadających za 21 proc. To jest także efektem ogromnego wzrostu kanału dyskontowego, odpowiedzialnego za 40 proc. rynku.
Rosnące ceny uderzają nawet w grupy potencjalnie najzamożniejsze, co pokazuje badanie Adults Power firmy IQS zrealizowane na osobach w wielu 35–55 lat, czyli odpowiadających 1/3 populacji kraju i generującej najwyższe dochody. Aż 58 proc. badanych przyznało, że wyraźnie odczuwają inflację. 48 proc. uważa, że z roku na rok jest coraz gorzej (skok aż o 13 pkt proc. względem 2017 r.).
Czytaj więcej
Zamrożenie cen energii dla konsumentów osłabi bodźce do jej oszczędzania i na dłuższą metę będzie utrwalało inflację.