Event napędza tłumy gości

Galerie coraz częściej organizują specjalne wydarzenia i akcje marketingowe. To dlatego, że liczba odwiedzających spada.

Publikacja: 09.12.2014 03:49

Czasy tłoku w centrach handlowych powoli przechodzą do przeszłości, a właściciele czy zarządcy takic

Czasy tłoku w centrach handlowych powoli przechodzą do przeszłości, a właściciele czy zarządcy takich obiektów muszą się solidnie napracować, aby przyciągnąć klientów.

Foto: Rzeczpospolita

Czasy tłoku w centrach handlowych powoli przechodzą do przeszłości, a właściciele czy zarządcy takich obiektów muszą się solidnie napracować, aby przyciągnąć klientów.

Firma Cherry Business Performance Management sprawdziła, jaki wpływ na odwiedzalność galerii Riwiera w Gdyni miało zorganizowanie jej urodzin. Badanie przeprowadzone zostało za pomocą specjalnych urządzeń rozmieszczonych w centrum, które monitorują klientów posiadających telefon komórkowy z włączonym wi-fi.

– System „widzi" więc stałych klientów i ich ścieżki, czyli w jaki sposób, gdzie, kiedy i jak często poruszali się po centrum, oraz także nowych – między innymi tych, których przyciągnęło wydarzenie – wyjaśnia Paweł Henke, prezes Cherry BPM. – Można dzięki temu określić, jakie wydarzenia są opłacalne, które generują największy ruch, czy wpływają na budowanie lojalności nowych klientów.

Z badania wynika, że centrum zanotowało wzrost liczby klientów o 22 proc., niektóre sklepy zaś – zwłaszcza sieci z modą młodzieżową – odwiedziło nawet ponad 200 proc. więcej gości niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

– Generalnie tego typu dane wspomagają zarządzanie placówką handlową w różnych obszarach – między innymi różnicowania stawki czynszu, analizie opłacalności eventów, czy optymalizacji kampanii marketingowych – dodaje Paweł Henke.

Centra zdecydowanie potrzebują dziś zarówno jak najwięcej tego typu informacji, jak również pomysłów na dalszy rozwój, rynek bowiem szybko weryfikuje wszelkie potknięcia. Z falą bankructw galerii jeszcze do czynienia nie mamy, ale coraz częściej będą one zmuszane np. do zmiany funkcji części powierzchni z handlowej na choćby biurową.

Z badania FootFall Index przygotowywanego przez firmę Experian wynika, że po wynikach listopada w tym roku liczba wizyt w centrach handlowych spadła o 5 proc. Wynik i tak jest lepszy niż na początku roku – w kwietniu czy maju spadki sięgały 10 proc. Jak zaznacza firma, trend wzrostowy trwa od drugiej połowy listopada, dzięki czemu strata skumulowana spadła, jednak za wcześnie na optymizm.

– Wzrost cieszy, pytanie, które muszą postawić sobie zarządcy centrów handlowych i sieci handlowe, brzmi, na ile są w stanie zrealizować ten rosnący potencjał. Czy wzrastająca liczba odwiedzin w centrach przekłada się na większą sprzedaż? Czy uda się zintensyfikować efektywność i wyjść zwycięsko z najlepszego okresu w roku – zastanawia się Maciej Kowalczyk z Experian.

Wzrost liczby konsumentów decydujących się na świąteczne zakupy w internecie pokazuje, że na wiele z tych pytań trudno o odpowiedź.

– Trwałe zwiększenie odwiedzalności centrum handlowego wynika przede wszystkim ze zwiększenia jego dostępności, uatrakcyjnienia oferty i poprawy komfortu zakupów, a także przemyślanej wspólnie z najemcami polityki promocji – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Jak wyjaśnia, zwiększenie dostępności centrum następuje na skutek inwestycji drogowych lub remontów istniejącej sieci ulic, ulepszeń w zakresie transportu publicznego czy modernizacji parkingu.

– Uatrakcyjnienie oferty to nie tylko akcje marketingowe, ale i zmiany w składzie najemców, aby oferta była jak najlepiej dopasowana do rozpoznanych potrzeb docelowej grupy klientów – podkreśla Katarzyna Michnikowska.

Centrów jest już ok. 430, a konkurencja między nimi będzie coraz ostrzejsza.

Czasy tłoku w centrach handlowych powoli przechodzą do przeszłości, a właściciele czy zarządcy takich obiektów muszą się solidnie napracować, aby przyciągnąć klientów.

Firma Cherry Business Performance Management sprawdziła, jaki wpływ na odwiedzalność galerii Riwiera w Gdyni miało zorganizowanie jej urodzin. Badanie przeprowadzone zostało za pomocą specjalnych urządzeń rozmieszczonych w centrum, które monitorują klientów posiadających telefon komórkowy z włączonym wi-fi.

Pozostało 86% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie