O tym, że lider światowego rynku przypraw negocjuje zakup Kamisa, „Rz" napisała w kwietniu tego roku. Walka o polską spółkę toczyła się niemal do ostatniej chwili. Kamis kupić chciały fundusze private equity: Innova Capital oraz Advent International. Skutkiem ostrej rywalizacji jest cena za polskiego producenta przypraw. Jak podał McCormick, jest to ok. 291 mln dol., czyli ok. 830 mln zł. Ustaliliśmy, że początkowo cena za Kamisa mogła być o co najmniej jedną trzecią niższa.
Koncern nie wyklucza, że cena może podlegać korektom w momencie zamknięcia transakcji. Jeżeli spółki otrzymają zgodę UOKiK, stanie się to we wrześniu 2011 r. Wycena wyniesie 12 – 13 razy EBITDA (wynik przed odsetkami, podatkiem oraz amortyzacją).
Część aktywów spółki Kamis związana z produkcją i dystrybucją herbat zostanie wydzielona na rzecz zbywających akcjonariuszy (głównym akcjonariuszem jest Robert Kamiński) przed zamknięciem transakcji. McCormick sfinansuje ją środkami własnymi i długiem. – Transakcja stanowi dla McCormicka doskonałą okazję do poszerzenia portfela wiodących europejskich marek. Kamis jest liderem na rynku polskim, który charakteryzuje się silnym popytem na przyprawy, musztardy i inne produkty smakowe – komentuje Alan Wilson, prezes grupy McCormick.
Kamis posiada ok. 45-proc. udział w rynku przypraw oraz 30-proc. udział w rynku musztard. Ma także spółki zależne w Rosji, Rumunii i na Ukrainie. Kamis zatrudnia ok. 1250 osób.
Przejęcie Kamisa to jedna z największych transakcji na rynku spożywczym w Polsce w ostatnich latach. W 2010 r. za ok. 1 mld zł producenta soków i przetworów Agros Nova mógł kupić fundusz IK Investment Partners.