Już od przyszłego roku kilkanaście milionów klientów banków będzie mogło płacić telefonem, korzystając z jednolitego standardu. Niedawno Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, BRE Bank, ING Bank Śląski i PKO BP porozumiały się w sprawie strategicznej współpracy dotyczącej budowy wspólnego standardu płatności mobilnych.
Na razie działają dwa bankowe systemy płatności mobilnych: zaoferowana przez PKO BP usługa IKO oraz PeoPay udostępniony przez Pekao. Oba banki dają dostęp do własnych systemów zarówno swoim klientom, jak i osobom z zewnątrz (na zasadzie elektronicznej portmonetki).
Gdzie i w jaki sposób można płacić mobilnie
Usługa IKO daje klientom PKO BP oraz użytkownikom portmonetki IKO dostęp do sieci 3 tys. bankomatów PKO BP i wszystkich punktów akceptujących płatności IKO; jest to 60 tysięcy terminali eService oraz kilka tysięcy sklepów internetowych. Bez portfela, tylko przy użyciu telefonu, osoby te zatankują i zrobią zakupy m.in. w sieci stacji paliw Shell. Na liście sklepów akceptujących takie płatności znajdują się już hiper- i supermarkety, takie jak: Real, Auchan, Piotr i Paweł, Dino, Kefirek, Aldik.
Oprócz płacenia w sklepie i podejmowania gotówki za pomocą komórki można zrobić przelew na numer telefonu, zapłacić za zakupy w Internecie, tworzyć czeki, sprawdzać saldo rachunku. W przyszłości PKO BP chce m.in. udostępnić przelewy na numer rachunku oraz wdrożyć mPOS; jest to aplikacja dla przedsiębiorców umożliwiająca przyjmowanie płatności IKO oraz oferowanie kuponów czy programów lojalnościowych.
Aplikacja PeoPay Pekao, poza płatnościami w punktach usługowo-handlowych oraz pobieraniem gotówki z bankomatów, umożliwia m.in. przesyłanie pieniędzy na numer telefonu komórkowego poprzez zeskanowanie QR kodu zaprezentowanego na telefonie odbiorcy lub poprzez zbliżenie telefonów obsługujących protokół NFC (near field communication). Użytkownik, który nie ma PeoPay, dostanie SMS z informacją, jak zarejestrować się i odebrać przesłane pieniądze.