Firma analityczna IDC przedstawiła dane dotyczące sprzedaży komputerów w pierwszym kwartale 2016 roku. Wynika z nich, że producentom udało się sprzedać 11,5 proc. mniej urządzeń niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Spadek popularności komputerów, szczególnie stacjonarnych, obserwowany jest na globalnym rynku od około dwóch lat, kiedy producenci zamiast klasycznych tabletów zaczęli rozwijać urządzenia all-in-one czyli popularne hybrydy. Pierwszy kwartał bieżącego roku zakończył się sprzedażą 60,6 mln komputerów, co jest wynikiem o 7,9 mln słabszym niż rok wcześniej.
Liderujący w rankingu koncern Lenovo uplasował u klientów 12,2 mln urządzeń co jest wynikiem o 8,5 proc. słabszym niż rok wcześniej i daje firmie 20,1 proc. udział w rynku. Drugie HP straciło aż 10,8 proc. w stosunku do zeszłorocznej sprzedaży i zakończyło kwartał wynikiem 11,6 mln komputerów.
Kolejne dwie pozycje zajmując producenci ze Stanów Zjednoczonych, którzy stracili najmniej w stosunku do poprzednich zestawień: trzeci jest Dell, który sprzedał nieco ponad 9 milionów i jest to jedynie o 2 proc. słabszy wynik od osiągniętego w pierwszym kwartale 2015 roku.
Kolejne miejsce przypadło firmie Apple, która sprzedała 4,5 mln Macbook'ów czyli o 100 tysięcy mniej niż przed rokiem.