Polacy przepłacali za komputery Della. Jest kara UOKiK

UOKiK badał, czy producent umówił się z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami na ceny, aby ograniczyć konkurencję na rynku. Urząd nakazał zmianę zasad sprzedaży. I nałożył 6 mln zł kary za wprowadzenie w błąd podczas postępowania.

Publikacja: 14.10.2024 11:14

Polacy przepłacali za komputery Della. Jest kara UOKiK

Foto: Adobe Stock

Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zasady sprzedaży rozwiązań informatycznych, komputerów i innych produktów marki Dell mogły naruszać konkurencję.

Postępowanie przeciwko spółce dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży dla przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło m.in. o komputery, laptopy, a także produkty i usługi informatyczne służące do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe oraz usługi wsparcia technicznego czy powiązane z tym usługi, np. usługi w chmurze, ochrony danych.

Czytaj więcej

UOKIK z policją w Xiaomi Polska. Chodzi o ceny smartfonów i innego sprzętu

Dell mógł zawyżać ceny

Wątpliwości prezesa UOKiK wzbudził system sprzedaży oparty na rejestracji transakcji przez autoryzowanych sprzedawców. Jeżeli jeden z nich zgłosił w wewnętrznym systemie rejestracji potencjalną transakcję z klientem, wówczas – na mocy podejrzewanego porozumienia – Dell mógł uniemożliwiać pozostałym partnerom handlowym przedstawienie konkurencyjnych ofert temu samemu klientowi, nawet na jego wyraźną prośbę. Taka praktyka mogła stanowić niedozwolony podział rynku poprzez przypisanie konkretnych sprzedawców do danej transakcji. W efekcie przedsiębiorstwa i instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu marki Dell w atrakcyjniejszych cenach.

UOKiK zobowiązał Dell do zmiany modelu sprzedaży. Za takim ugodowym zakończeniem postępowania przemawia charakter sprawy. Transakcje objęte porozumieniem bardzo często dotyczyły dostawy skomplikowanych rozwiązań informatycznych na indywidualne zamówienie. Tym samym mogły wymagać wspierania wysiłków sprzedażowych autoryzowanych sprzedawców przez Dell. Realizacja zobowiązania pozwoli na szybsze wyeliminowanie uprawdopodobnionych praktyk ograniczających konkurencję.

Kara dla Dell za wprowadzanie w błąd

– Rozumiemy charakterystykę systemu dystrybucji Dell, jednak sprzedaż zawsze musi odbywać się z poszanowaniem reguł konkurencji. W wydanej decyzji zobowiązałem spółkę do wyeliminowania praktyk, które polegały na przydzielaniu transakcji do konkretnych sprzedawców. Dzięki temu przedsiębiorstwa i instytucje kupujące lub zamawiające produkty Dell będą miały możliwość porównania wielu ofert i wyboru najkorzystniejszej z nich – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W efekcie zobowiązania o podpisanie umowy z klientem będzie mogło ubiegać się wielu autoryzowanych sprzedawców, bez konieczności uzyskania zgody Dell lub podawania firmie nazwy klienta końcowego.

Zmiany będą dotyczyły również rabatów udzielanych przez Dell. Co najmniej trzech autoryzowanych sprzedawców lub dystrybutorów może otrzymać rabat na tę samą transakcję poza zamówieniami publicznymi na podstawie przejrzystych kryteriów, takich jak kolejność zgłoszenia transakcji czy jej prognozowana wartość. Spółka Dell będzie miała sześć miesięcy od uprawomocnienia się decyzji na wprowadzenie nowych zasad sprzedaży.

Prezes UOKiK wydał również decyzję, w której ukarał Dell za udzielenie nieprawdziwych informacji w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Spółka wprowadziła prezesa UOKiK w błąd odpowiadając na pytania dotyczące przedsiębiorców, którzy wystąpili do Dell o ofertę dla tego samego klienta. Pomimo skierowania aż trzech wezwań tego dotyczących, spółka trzykrotnie przedstawiła prezesowi UOKiK nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje dotyczące przedsiębiorców, którym Dell nie przedstawił ofert cenowych oraz przyczyn nieprzedstawienia tych ofert.

Ostatecznie prezes Urzędu nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 6 mln zł. Maksymalna kara mogła wynieść 50 mln euro. Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zasady sprzedaży rozwiązań informatycznych, komputerów i innych produktów marki Dell mogły naruszać konkurencję.

Postępowanie przeciwko spółce dotyczyło podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję z dystrybutorami hurtowymi i autoryzowanymi sprzedawcami przy sprzedaży dla przedsiębiorstw i instytucji, w tym poprzez zamówienia publiczne. Chodziło m.in. o komputery, laptopy, a także produkty i usługi informatyczne służące do tworzenia systemów informatycznych, w tym serwery, pamięci masowe, macierze dyskowe oraz usługi wsparcia technicznego czy powiązane z tym usługi, np. usługi w chmurze, ochrony danych.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje