Tekst powstał we współpracy z Edurangą Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych SA
Ewolucja podejścia do telefonów komórkowych
Dzieci zaczęły korzystać ze smartfonów stosunkowo niedługo po ich wprowadzeniu na rynek, parę lat po tym, gdy smartfony stały się bardziej dostępne, szczególnie cenowo. Szybki rozwój oferowanych aplikacji i nowe funkcjonalności sprawiły, że urządzenia te stawały się coraz bardziej atrakcyjne dla młodocianych użytkowników.
Na przestrzeni lat obserwować można regularne obniżanie się wieku, w którym dzieci zaczynają korzystać ze smartfonów. Badania z różnych krajów wskazują, że o ile o ile u początku lat 2010 dzieci zazwyczaj zaczynały korzystać z urządzeń tego typu w wieku 10-12 lat, o tyle w ostatnich latach ze smartfonów korzystają również dzieci poniżej 6. roku życia.
Powodów zmian w statystykach można upatrywać między innymi w zmianie roli, jaką telefon komórkowy zaczął odgrywać w życiu codziennym rodziców. Wraz ze wzrostem popularności smartfonów, rosło również znaczenie i przywiązanie do telefonu, stając się często nieodłącznym elementem życia wielu osób. Co więcej, wielu rodziców zaczęło postrzegać te urządzenia jako narzędzia, które stały się nie tylko bardzo użyteczne, ale również bezpieczne dla dzieci.
Tegoroczne badania Ofcom (Office of Communications, organu państwowego istniejącego w Wielkiej Brytanii, który nadzoruje rynek mediów i telekomunikacji) wskazują, że: