ArcelorMittal Poland: rośnie popyt na stal

Od grudnia niektóre wyroby zdrożały o 20 proc. Branża odżywa po kryzysie

Publikacja: 15.03.2011 01:46

ArcelorMittal Poland: rośnie popyt na stal

Foto: Fotorzepa/Pasterski Radek

Powracająca koniunktura na stal zachęciła ArcelorMittal Poland, koncern kontrolujący 75 proc. naszego rynku, do zwiększenia produkcji. Prawdopodobnie już dziś zostanie wznowiona praca wielkiego pieca remontowanego od sierpnia ubiegłego roku. Teraz w ArcelorMittal Poland działają dwa z czterech pieców. Jeden jest wyłączony od jesieni 2008 roku, kiedy w branżę uderzył kryzys i dramatycznie spadł popyt na wyroby hutnicze.

Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland, podkreśla, że perspektywy dla światowego przemysłu stalowego są dobre. – Ubiegły rok przyniósł znaczącą poprawę w stosunku do poprzedniego, odczuwalną zarówno w wielkości produkcji, jak i poziomie zamówień. Do końca tego roku zużycie stali wzrośnie o około 6,5 proc., co stanowi prognozę nawet bardziej optymistyczną niż wcześniejsze wskazanie Word Steel Association – mówi Samaddar. Zdaniem prezesa, mimo że tempo powrotu koniunktury w Europie w zeszłym roku uległo spowolnieniu, teraz koncern obserwuje wzrost zamówień, który wynika raczej ze wzrostu zużycia rzeczywistego niż odbudowywania zapasów. Kluczowym odbiorcą wyrobów hutniczych w Polsce jest budownictwo (39 proc. konsumpcji).

60 proc. może według analityków zdrożeć w tym roku na świecie stal

Niebawem hutnicza grupa przejmie od giełdowego Cognora sieć handlową za około 180 mln zł. – W spółkach trwają prace, które pozwolą nam jeszcze w kwietniu zamknąć transakcję i rozpocząć integrację składów Cognora z już funkcjonującą siecią – mówi Marek Dolina, prezes ArcelorMittal Distribution Solutions Poland.

Podkreśla, że w najbliższym czasie grupa nie planuje kolejnych przejęć. Zdaniem Doliny, niezależni dystrybutorzy nie powinni się obawiać tej transakcji. – Konsolidacja rynku dystrybucji jest nieunikniona, głównie ze względu na zmiany zachodzące w branży w skali globalnej. W najbliższym czasie będziemy świadkami kolejnych fuzji i przejęć na rynku dystrybucji w Polsce – podsumowuje.

W kryzysowym 2009 roku produkcja stali w Polsce skurczyła się o 26 proc., do 7,1 mln ton, a zużycie o 30 proc., do 8 mln ton. W minionym roku mieliśmy do czynienia z kilkunastoprocentowymi zwyżkami. Jeśli chodzi o bieżący rok, branża spodziewa się wzrostu zużycia stali o 6  – 10 proc. Powrót do poziomu sprzed kryzysu – a więc 10 mln ton produkcji i 12 mln ton konsumpcji – ma nastąpić dopiero w 2012 roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.roguski@rp.pl

Powracająca koniunktura na stal zachęciła ArcelorMittal Poland, koncern kontrolujący 75 proc. naszego rynku, do zwiększenia produkcji. Prawdopodobnie już dziś zostanie wznowiona praca wielkiego pieca remontowanego od sierpnia ubiegłego roku. Teraz w ArcelorMittal Poland działają dwa z czterech pieców. Jeden jest wyłączony od jesieni 2008 roku, kiedy w branżę uderzył kryzys i dramatycznie spadł popyt na wyroby hutnicze.

Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland, podkreśla, że perspektywy dla światowego przemysłu stalowego są dobre. – Ubiegły rok przyniósł znaczącą poprawę w stosunku do poprzedniego, odczuwalną zarówno w wielkości produkcji, jak i poziomie zamówień. Do końca tego roku zużycie stali wzrośnie o około 6,5 proc., co stanowi prognozę nawet bardziej optymistyczną niż wcześniejsze wskazanie Word Steel Association – mówi Samaddar. Zdaniem prezesa, mimo że tempo powrotu koniunktury w Europie w zeszłym roku uległo spowolnieniu, teraz koncern obserwuje wzrost zamówień, który wynika raczej ze wzrostu zużycia rzeczywistego niż odbudowywania zapasów. Kluczowym odbiorcą wyrobów hutniczych w Polsce jest budownictwo (39 proc. konsumpcji).

Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje