Były pracownik Disneya włamał się do systemu firmy. To miała być zemsta

Zwolniony pracownik Disneya miał włamać się do serwerów firmy, aby zmienić jej restauracyjne menu, w tym fałszować informacje o alergenach i umieszczać w nim wulgarne przekleństwa.

Publikacja: 01.11.2024 14:22

Zwolniony pracownik Disneya miał włamać się do serwerów firmy

Zwolniony pracownik Disneya miał włamać się do serwerów firmy

Foto: Bloomberg

Skarga, złożona w Sądzie Okręgowym dla Środkowego Dystryktu Florydy, nie wymienia nazwy Disneya. Jednak David Haas, adwokat reprezentujący podejrzanego w tej sprawie, potwierdził w rozmowie z CNN, że to Disney jest firmą wymienioną w skardze.

Według skargi Disney zidentyfikował i usunął wszystkie zmienione menu, zanim zostały one wysłane do restauracji.

Czytaj więcej

Disney ratuje niemiecką stocznię. Najpoważniejszy kryzys od 200 lat

Disney pozywa swojego byłego pracownika

Michael Scheuer, który pracował jako menedżer ds. produkcji menu w Disneyu, został zwolniony w czerwcu za „niewłaściwe zachowanie”, jak wynika ze skargi. Scheuer miał w ramach obowiązków służbowych dostęp do zabezpieczonych serwerów wewnętrznych, które były wykorzystywane do tworzenia i publikowania menu dla wszystkich restauracji Disneya. Po zwolnieniu Scheuer wielokrotnie włamywał się do oprogramowania firmy, które służy do tworzenia i dystrybucji menu do restauracji zarządzanych przez Disneya, rozpoczynając wielomiesięczną kampanię cyberataków na firmę i jej pracowników.

Disney twierdzi, że Scheuer włamywał się do serwerów odpowiedzialnych za tworzenie menu, aby manipulować i zmieniać ich treści, m.in. zmieniając ceny i dodając przekleństwa. Scheuer wprowadzał także zmiany w menu, które „zagrażały zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu” – w tym zmieniając informacje o alergenach, aby wskazywały, że niektóre produkty zawierające orzeszki ziemne były ich pozbawione, co stwarzało śmiertelne ryzyko dla klientów z alergią na orzeszki ziemne.

Scheuer zaprzeczył zarzutom i twierdzi, że Disney „próbuje go wrobić”, ponieważ obawiał się okoliczności, w jakich został zwolniony. Adwokat byłego pracownika Disneya powiedział CNN, że zarzuty „potwierdzają, że nikt nie doznał obrażeń ani krzywdy”.

Czytaj więcej

Disney pozwany przez pracowników za zmuszanie do przeprowadzek

Michael Scheuer ma udokumentowaną „niepełnosprawność związaną ze zdrowiem psychicznym”, która spowodowała u niego atak paniki w pracy. To według adwokata było przyczyną zawieszenia w obowiązkach a następnie zwolnienia z pracy. „Disney nie odpowiedział na jego pytania dotyczące zwolnienia, więc złożył skargę w Komisji ds. Równych Szans Zatrudnienia (EEOC)” – dodał Haas.

Kto manipulował przy menu restauracji Disneya?

W lipcu firma przeprowadziła wewnętrzne dochodzenie i odkryła zmiany w systemie tworzenia menu, które sprawiły, że wszystkie trzeba było wycofać i opracować na nowo. System tworzenia menu Disneya był nieaktywny przez jeden do dwóch tygodni, a naprawa menu wymagała ręcznych procesów. Pracownicy Disneya odkryli zakłócenia, gdy haker zmienił czcionki tekstu menu na symbole graficzne, zwane wingdings.

Czytaj więcej

Wnuki Disneya wspierają szefa koncernu w walce z inwestorami

Dodatkowo Scheuer miał rzekomo dezaktywować konta pracowników w czasie ataków hakerskich. Podobno zablokował co najmniej 14 pracowników Disneya, próbując się zalogować na ich konta za pomocą błędnych haseł. Scheuer miał używać bota do wykonania ponad 100 tysięcy prób logowania na ich konta, co uniemożliwiło ich użycie. Scheuer miał również zmienić kody QR Disneya, kierując je na stronę internetową nawołującą do bojkotu firm związanych z Izraelem. Disney wydrukował zmienione kody QR, ale zidentyfikował i usunął je przed ich wysyłką do restauracji.

Disney twierdzi, że ataki hakerskie byłego pracownika kosztowały koncern co najmniej 150 tysięcy dolarów – informuje CNN.

Skarga, złożona w Sądzie Okręgowym dla Środkowego Dystryktu Florydy, nie wymienia nazwy Disneya. Jednak David Haas, adwokat reprezentujący podejrzanego w tej sprawie, potwierdził w rozmowie z CNN, że to Disney jest firmą wymienioną w skardze.

Według skargi Disney zidentyfikował i usunął wszystkie zmienione menu, zanim zostały one wysłane do restauracji.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
„Dobrze kombinujecie!” Jak Rafał Brzoska ograł Ryanaira i Wizzaira
Biznes
Niemieckie firmy domagają się moratorium dla biurokracji
Biznes
Najbogatszy kawaler Rosji wyprzedaje ostatnie aktywa
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie wyrzutnie Piorun podbijają Europę
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje