Potrzeba bezpiecznej transformacji

Czasy względnej stabilizacji mamy już za sobą. Europa mierzy się z niepokojami związanymi z geopolityką, a do tego dochodzą ryzyka transformacji. Proces przestawiania gospodarki na zielone tory musi być bezpieczny.

Publikacja: 18.10.2024 00:05

Potrzeba bezpiecznej transformacji

Wojna, jaka toczy się za wschodnią granicą Polski, niesie ryzyka dla całego kontynentu. I mimo że toczy się na terenie Ukrainy, europejskie rynki energii mocno ją odczuły. Dodatkowym elementem niepewności jest trwająca transformacja energetyki, a w ślad za nią – całej gospodarki.

Ambitne cele unijne związane z dekarbonizacją i ograniczaniem emisji nakładają na kraje bardzo poważne zobowiązania. By się z nich wywiązać, trzeba podjąć intensywne działania, które będą bardzo kosztowne, czasochłonne i skomplikowane pod względem organizacyjnym. Wymagają też synchronizacji działań w różnych obszarach.

Kierunek został zaakceptowany, cele są jasno nakreślone – dojście do neutralności emisyjnej w 2050 roku. Trzeba jednak dołożyć starań, by nie wylać dziecka z kąpielą. Wprowadzając nowe zielone technologie, należy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne. To kwestia stałych, nieprzerwanych dostaw prądu i akceptowalnych cen energii. Mamy w systemie coraz więcej odnawialnych źródeł energii, ale z drugiej strony potrzeba stałych źródeł prądu, które zapewnią energię również wtedy, gdy nie wieje wiatr i nie świeci słońce. Paliwem przejściowym w procesie transformacji może być gaz ziemny, którego spalanie niesie mniejsze szkody dla środowiska niż tradycyjne bloki węglowe, szczególnie te stare i wysłużone.

Energia nie może stać się dobrem luksusowym. W przeciwnym razie Europa poniesie klęskę. Europejska gospodarka nie rozwija się już tak jak kiedyś. Zwiększa się dystans między Starym Kontynentem a Stanami Zjednoczonymi. Produkty chińskie zalewają rynki, wypierając rodzimą produkcję. Jeśli do tego dojdzie droga energia i obostrzenia związane ze śladem węglowym dla firm, sytuacja może się dalej zmieniać na niekorzyść. Europejski przemysł apeluje od dłuższego czasu, by decydenci uwzględnili specyfikę i potrzebę przedsiębiorstw działających na rynkach Wspólnoty. Apelują o większą elastyczność w doborze środków, które mają prowadzić do celu, jakim jest zeroemisyjność.

Czy radykalne podejście do zielonej transformacji ma realne umocowanie w rachunku ekonomicznym? Kto ma ponieść koszty dekarbonizacji? Jak zapewnić gospodarkom i społeczeństwom bezpieczeństwo okresu przejściowego?

Na te i inne pytania odpowiadać będą uczestnicy debaty „Transformacja energetyczna UE: jak bezpiecznie przejść zmianę?”, która odbędzie się 18 października na Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie. W dyskusji udział wezmą: Jakub Dulski, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu; Maciej Górski, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych, Dorota Niedziółka, profesor, prorektor ds. rozwoju SGH; Michał Obiegała, dyrektor ds. korporacyjnych i projektów strategicznych BP Polska; Grzegorz Onichimowski, prezes zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych; Artur Osuchowski, członek zarządu ds. energetyki i transformacji energetycznej Orlen, i Stanisław Szultka, dyrektor departamentu rozwoju gospodarczego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Partner relacji: ORLEN

Wojna, jaka toczy się za wschodnią granicą Polski, niesie ryzyka dla całego kontynentu. I mimo że toczy się na terenie Ukrainy, europejskie rynki energii mocno ją odczuły. Dodatkowym elementem niepewności jest trwająca transformacja energetyki, a w ślad za nią – całej gospodarki.

Ambitne cele unijne związane z dekarbonizacją i ograniczaniem emisji nakładają na kraje bardzo poważne zobowiązania. By się z nich wywiązać, trzeba podjąć intensywne działania, które będą bardzo kosztowne, czasochłonne i skomplikowane pod względem organizacyjnym. Wymagają też synchronizacji działań w różnych obszarach.

Biznes
Polskie pioruny ruszają na podbój Europy
Biznes
Nowe prawo nie da szybko wiatraków
Biznes
Wojciech Mach, GFT Poland: Zmierzamy do hiperpersonalizacji
Biznes
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Spółki Azotów zacieśniają współpracę
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje