Podobne tematy były omawiane np. podczas ostatniego szczytu w Davos, gdzie do głównych tematów dyskusji należała wojna w Ukrainie, która wpływa na ograniczenia handlowe oraz niepewność polityczną – oraz zmiany klimatu, w efekcie których niekorzystne zjawiska pogodowe, jak susze czy nawałnice, są coraz częstsze.
Zamknięty obieg żywności
W raporcie pojawiają się nowe ciekawe wątki. Bank pisze na przykład o pilnej potrzebie stworzenia systemów żywnościowych o obiegu zamkniętym, aby sprostać wyzwaniom środowiskowym spowodowanym przez liniowy model „bierz–produkuj–konsumuj–utylizuj” dominujący w globalnym systemie żywnościowym. To właśnie model liniowy ma być odpowiedzialny za przekraczanie granic możliwości naszej planety i generowanie ukrytych kosztów w wysokości aż 12,7 bln dolarów. Proponowane zamknięte, cyrkularne systemy żywnościowe kładą nacisk na podejście „redukuj–użyj–recyklinguj–usuń” i zdaniem banku mają być sposobem na budowanie dochodowych i niskoemisyjnych systemów żywnościowych.
Wojna a handel żywnością
– Zwiększenie handlu międzynarodowego ma kluczowe znaczenie, biorąc pod uwagę oznaki rozdrobnienia handlu i stosowanie środków ograniczających – piszą analitycy. Tymczasem na globalny handel krytyczny wpływ mogą mieć nawet lokalne niepokoje, jeśli ataki mają miejsce w jednym z kluczowych miejsc dla światowej logistyki. Bank podaje tu przykład niedawnych ataków rebeliantów Huti na statki na Morzu Czerwonym, które spowodowały 40-proc. spadek wolumenu handlu w Kanale Sueskim. To zaś diametralnie ogranicza globalne bezpieczeństwo żywnościowe, ponieważ zmniejsza pewność dostaw zbóż. Zakłócenia w żegludze głównych szlaków handlowych świata stały się ostatnio częstsze, co niepokoi BŚ, ponieważ stawia pod znakiem zapytania dostawy zbóż z Europy, Rosji i Ukrainy do krajów Afryki i Bliskiego Wschodu. Około 14 proc. zbóż i 4,5 proc. soi sprzedawanej na świecie przechodzi przez Kanał Sueski. Zakłócenia na Morzu Czerwonym mają wpływ na kluczowych eksporterów pszenicy, takich jak Unia Europejska, Rosja i Ukraina. Wysyłka alternatywnymi trasami, takimi jak wokół przylądka Horn, znacznie zwiększa odległości i czas podróży, zwiększając koszty paliwa i koszty operacyjne. Kraje Afryki Wschodniej, Azji Południowej, Azji Południowo-Wschodniej i Azji Wschodniej są szczególnie narażone na obecny kryzys na Morzu Czerwonym. Na pewno nie ułatwia tej dostępności niestabilny spokój na morzu Czarnym po tym, jak Rosja nie przedłużyła porozumienia zbożowego z Ukrainą i Turcją.
Miliardy na walkę z głodem
Na walkę z kryzysem żywnościowym Bank Światowy zobowiązał się dwa lata temu, w maju 2022 r., wydać 30 mld dolarów w ciągu 15 miesięcy. Dziś jest już mowa o 45 mld dol, w tym 22 mld nowych pożyczek. Bank obejmuje swoimi interwencjami i akcjami zwiększającymi odporność żywnościową aż 90 krajów. Lista projektów uzmysławia, jak skomplikowanym i połączonym organizmem jest gospodarka światowa. Bank przeznaczył np. 130 mln dolarów dla Tunezji na złagodzenie skutków wojny w Ukrainie poprzez finansowanie importu pszenicy miękkiej, jęczmienia do produkcji mleczarskiej i nasion dla drobnych rolników.