Polacy coraz chętniej kupują droższe wina

Segment premium najszybciej zyskuje na wartości, gdy chodzi o winiarskie zakupy Polaków. Rośnie kosztem produktów najtańszych.

Publikacja: 06.02.2024 03:00

Polacy coraz chętniej kupują droższe wina

Wino w kieliszku

Foto: Adobe Stock

W ujęciu wartościowym rynek wina w 2023 r. urósł o 7,3 proc., do niemal 4,6 mld zł – wynika z najnowszych danych firmy NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W ujęciu ilościowym zakupy skurczyły się o 1,2 proc., ponieważ część konsumentów w efekcie rosnących kosztów życia ograniczyła wydatki na wiele kategorii produktów.

– Rok 2023 był zdecydowanie trudny dla alkoholi, każda z branż – piwowarska, spirytusowa, winiarska – odnotowała większe spadki sprzedaży aniżeli w 2022 r. Branży winiarskiej, w przeciwieństwie do pozostałych, udaje się jednak poprawić wynik wartościowy – mówi Anna Wagner z NielsenIQ.

Polacy piją mniej taniego wina

Popyt się zmienia, Polacy coraz więcej wiedzą o winie, szukają więc innych propozycji. Jednocześnie wina słodkie oraz półsłodkie powoli odchodzą w cień.

Widać za to bardzo dobre wyniki win premium, czyli w przedziale cenowym 30–49 zł, choć to wciąż poniżej 14 proc. sprzedaży. Szczególnie świetnie radzą sobie wina wytrawne, przede wszystkim białe i różowe – ze swoimi dwucyfrowymi zwyżkami wielkości sprzedaży. Na przeciwnym biegunie – i smakowym, i pod względem wyników – są wina słodkie. Sprzedaż win deserowych jest mniejsza o ponad 10 proc. rok do roku. Wina aromatyzowane i owocowe w tym samym czasie odnotowują spadek blisko 3 proc.

– Pogorszenie nastrojów konsumenckich przełożyło się na spadki sprzedaży niemal wszystkich kategorii alkoholowych. Sprzedaż ilościowa win obniżyła się w ostatnich 12 miesiącach o ok. 8 proc. Na tym tle nasze marki wypadają lepiej niż rynek – mówił, podsumowując wyniki kwartalne, Robert Ogór, prezes Grupy Ambra, jednego z czołowych graczy na rynku wina w Polsce.

Czytaj więcej

„Oddaj pieniądze pracownikom” - Zandberg i Gosek-Popiołek uderzają w Palikota

Firmy potwierdzają, że odbicie widać było zwłaszcza w końcówce roku. – W roku 2023 bardzo wyraźnie obserwowaliśmy znaczące wyhamowanie zakupów w listopadzie – przyznaje Joanna Semczuk, członek zarządu w firmie Henkell Freixenet Polska. – Z kolei początek grudnia był zastanawiająco spokojny. Okazało się, że to efekt maksymalnego przesunięcia zakupów świąteczno-noworocznych na ostatni moment – dodaje.

– Odbicie było bardzo silne, w naszych sklepach osiągnęliśmy zwyżki o 30 proc. w stosunku do grudnia 2022. Patrząc na okres świąteczny, widać, że klienci rzeczywiście długo wstrzymywali się z zakupami – mówi Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina.

– Jeszcze większym zainteresowaniem cieszyły się produkty „value for money”, dzięki czemu w minionym roku bardzo dobre wyniki uzyskały firmy, które przygotowały się na taką sytuację gospodarczą – mówi Jakub Nowak, prezes JNT Group.

Firmy spodziewają się kontynuowania tego trendu w 2024 r., choć wyzwań dla sektora nie brakuje, jak choćby nieuregulowana sprawa handlu alkoholem online.

– Sądy w ciągu ostatnich dwóch lat wydały wyroki, z których wynika jednoznacznie, że ustawa nie wyklucza takiej możliwości. Sprawa powinna więc zostać ostatecznie uregulowana tak, by sklepy mogły prowadzić sprzedaż przez internet w sposób kontrolowany i w pełni bezpieczny – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Liczymy na to, że nowy rząd jak najszybciej podejmie i uporządkuje ten temat. Jest on szczególnie ważny dla małych, regionalnych winiarni i miodosytni, które ze swoimi niszowymi produktami mogą za pośrednictwem tego kanału dotrzeć do szerszego grona konsumentów – dodaje.

– Przeciwnicy argumentują, że taka forma handlu zwiększy spożycie. To nonsens. Eksperci uważają, że czynnikiem zwiększającym spożycie jest łatwa dostępność alkoholu, a to akurat nie dotyczy internetu, bo na realizację zamówienia czeka się dwa–trzy dni – dodaje Paweł Gąsiorek.

Ważną sprawą jest także kwestia cydru. – Mamy nadzieję, że nowy rząd wprowadzi akcyzę 0 proc. na cydry i perry, co pozwoli na rozwój tego segmentu rynku, a także poprawi sytuację polskich sadowników, od których przecież pozyskujemy jabłka do wytwarzania naszego cydru – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Polska, jako największy producent jabłek w UE, ma duży potencjał do stania się liderem w produkcji oraz sprzedaży cydru i perry na świecie. Dobrze by było tego nie zmarnować – dodaje.

W ujęciu wartościowym rynek wina w 2023 r. urósł o 7,3 proc., do niemal 4,6 mld zł – wynika z najnowszych danych firmy NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W ujęciu ilościowym zakupy skurczyły się o 1,2 proc., ponieważ część konsumentów w efekcie rosnących kosztów życia ograniczyła wydatki na wiele kategorii produktów.

– Rok 2023 był zdecydowanie trudny dla alkoholi, każda z branż – piwowarska, spirytusowa, winiarska – odnotowała większe spadki sprzedaży aniżeli w 2022 r. Branży winiarskiej, w przeciwieństwie do pozostałych, udaje się jednak poprawić wynik wartościowy – mówi Anna Wagner z NielsenIQ.

Pozostało 86% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności