Dlaczego w Polsce rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych?

Potrąceń pieszych jest więcej, jednak giną rzadziej, w tym na pasach. Winni są głównie kierowcy, choć i piesi wykazują się nonszalancją.

Aktualizacja: 13.02.2024 06:23 Publikacja: 13.02.2024 03:00

W 2023 r. co piąty wypadek z udziałem pieszego nastąpił z jego winy

W 2023 r. co piąty wypadek z udziałem pieszego nastąpił z jego winy

Foto: PAP/Paweł Kula

Spośród 4,9 tys. wypadków z udziałem pieszych w ubiegłym roku ponad połowa zdarzyła się na wyznaczonych dla nich przejściach. Optymistyczne jest jednak to, że chociaż nieznacznie, to liczba ofiar śmiertelnych wśród nich spadła. Na pasach życie straciło bowiem 132 pieszych – to o 13 mniej niż rok wcześniej – wskazują dane Komendy Głównej Policji dla „Rzeczpospolitej”. Eksperci: Kierowcy jeżdżą wolniej, stąd skutki potraceń są mniej tragiczne.

Wypadki z pieszymi głównie z winy kierowców

W całym ubiegłym roku w kraju doszło do 4943 wypadków z pieszymi (to wzrost o 181 wobec 2022 r.) i częściej zdarzały się potrącenia na pasach – było ich 2684, czyli o 221 więcej. Jednak piesi rzadziej tracili życie – zarówno na pasach, jak i poza nimi. Zginęło w sumie 457 z nich – o trzech mniej. Z kolei na „zebrach” śmierć spotkała 132 osoby, to spadek o 13.

Wstrząsająca tragedia ze stycznia: w Częstochowie 80-latek jadący z dużą prędkością wpadł na przejście dla pieszych i potrącił dwie przechodzące nim kobiety  Ukrainki pracujące w pobliskiej firmie. Mimo reanimacji,zmarły. Kierowca twierdził, że na pasach „nikogo nie widział”.

Winę w przeważającej większości ponoszą kierowcy – chociaż od czerwca 2021 r. piesi mają pierwszeństwo nie tylko na pasach, ale i kiedy chcą na nie wejść, nie wszyscy to honorują. Niedawna (styczniowa) akcja „Bezpieczny pieszy”, jaką w woj. kujawsko-pomorskim przeprowadzili policjanci drogówki, wykazała, że ponad 60 proc. wykroczeń kierowców wobec pieszych dotyczyło przekroczenia dozwolonej prędkości w rejonie wyznaczonych dla nich przejść. Inne „grzechy” to wyprzedzanie na pasach lub bezpośrednio przed nimi, omijanie pojazdu, który stanął, by przepuścić pieszego, i nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który już wszedł na pasy.

Czytaj więcej

Piraci drogowi lekko wyhamowali

Wypadki na drogach. Piesi nie zawsze ostrożni

Jednak – według danych KGP – piesi nieco częściej tracili życie przez własne nieostrożne zachowanie. Z tego powodu na 132 zabitych na pasach zginęło 11 osób – czyli 8,3 proc. Rok wcześniej ten odsetek sięgał 5,5 proc. Również częściej przy wypadkach na pasach wskazywano na winę obu stron – kierowcy i pieszego (to 17 wypadków, gdy rok wcześniej 9).

– Rzeczywiście, nastąpił nieznaczny wzrost liczby wypadków na przejściach z winy pieszego. Ich najczęstsze przewinienia to przechodzenie przez jezdnię tuż przed jadącym samochodem, przebieganie jezdni lub przechodzenie na czerwonym świetle – wylicza Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Jednak w dłuższej perspektywie liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych spada. W 2020 r. zginęło ich w kraju 631, w 2021 r. 527, a w 2022 r. 460. Skąd tegoroczny spadek zabitych mimo wzrostu  liczby wypadków?

– Generalnie kierowcy zwolnili, więc jeśli dojdzie do potrącenia pieszego, to skutki są mniej tragiczne – uważa Robert Opas. – Do zdjęcia nogi z gazu w miastach zmusza także większy ruch w miastach, ale i wysepki, azyle, zwężenia ulic – dodaje.

Wypadki na drogach w Polsce

Wypadki na drogach w Polsce

Foto: PAP

Z kolei prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, wskazuje:

Z naszych badań wynika, że ostatnie zmiany w przepisach  w tym podniesienie kar za przekraczanie prędkości i zwiększenie ochrony pieszych na pasach  spowodowały, że kierowcy zwolnili przed przejściami dla pieszych, szczególnie w terenie zabudowanym. To z założenia powinno skutkować wypadkami o znacznie mniejszym stopniu ciężkości, a tym samym powodować mniej ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego – ocenia. Jednak szef ITS zaznacza, że „problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego są złożone i wymagają szczegółowych analiz wielu czynników (w tym regionalnych i miejscowych)”.

Na przykład nie wiemy, czy natężenie ruchu pojazdów nasiliło się w 2023 roku w stosunku do lat poprzednich, w tym także tzw. lat przedpandemicznych. Warto też zwrócić uwagę, że przy dużej poprawie bezpieczeństwa na drogach, jaka ma miejsce w ostatnich latach, kolejne spadki będzie znacznie trudniej osiągnąć, tym bardziej że operujemy bardzo małymi liczbami – mówi prof. Marcin Ślęzak.

Czytaj więcej

Ile osób potrzeba do katastrofy, czyli dlaczego SN oddalił kasację ws. "Froga"

Bezpieczeństwo na polskich drogach. Gorzej poza miastami

Jednak nadal większość pieszych, bo ok. 70 proc., ginie poza pasami, i często poza terenem miast. Jak w grudniu ubiegłego roku w Gorlicach, gdzie potrącony śmiertelnie został pieszy idący poboczem lub drogą – sprawca uciekł, nie udzielając mu pomocy, miał nim być lekarz – został zatrzymany i aresztowany.

Poza obszarem zabudowanym kierowcy rozwijają większą prędkość, ale i czasami piesi wykazują się nonszalancją.

Idą niewłaściwą stroną drogi, a czasem środkiem jezdni, bez odblasków, nieoświetleni – mówi Robert Opas.

W ubiegłym roku ok. co piąty wypadek z udziałem pieszych nastąpił z winy pieszego. Jednak tam, gdzie piesi ginęli, dane są już bardziej niepokojące: na 457 zabitych pieszych aż 206 zginęło (45 proc.) przez własną nieostrożność (w 2022 r. odsetek ten sięgał 43,7 proc.).

Spośród 4,9 tys. wypadków z udziałem pieszych w ubiegłym roku ponad połowa zdarzyła się na wyznaczonych dla nich przejściach. Optymistyczne jest jednak to, że chociaż nieznacznie, to liczba ofiar śmiertelnych wśród nich spadła. Na pasach życie straciło bowiem 132 pieszych – to o 13 mniej niż rok wcześniej – wskazują dane Komendy Głównej Policji dla „Rzeczpospolitej”. Eksperci: Kierowcy jeżdżą wolniej, stąd skutki potraceń są mniej tragiczne.

Pozostało 91% artykułu
Wypadki
Nocne zderzenie pociągów w Kuźni Raciborskiej. Wywrócone wagony i poważne utrudnienia
Wypadki
Zawalił się dach hali w Mławie. Są poszkodowani, trwa akcja ratunkowa
Wypadki
Pieszy potrącony na pasach w Warszawie. Policja podała nowe fakty
Wypadki
Dziesięć lat więzienia za zabójstwo drogowe? Eksperci rozczarowani, kara za niska
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wypadki
Samochód osobowy wjechał w karetkę na sygnale. Jedna osoba nie żyje