Kiedy samoloty Bielik wrócą do szkolenia pilotów wojskowych

Najwcześniej wiosną zostaną wznowione loty samolotów szkolnych M-346 Bielik, które zostały uziemione na początku grudnia 2023 r.

Publikacja: 26.01.2024 13:53

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym od

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym odbywa się zaawansowane szkolenie lotnicze.

Foto: Fotorzepa/ Michał Walczak

Stało się tak, gdyż 5 grudnia 2023 r. w godzinach przedpołudniowych podczas lotu szkolnego nad terenem powiatu łukowskiego, urwała się z takiej maszyny owiewka.

„Pomimo wyjątkowej sytuacji pilot bezpiecznie wylądował na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zdolność pilota do szybkiego podejmowania decyzji, umiejętności pilotażowe oraz opanowanie i koncentracja w sytuacji kryzysowej okazały się kluczowe. Asysty w sytuacji kryzysowej udzielił pilot lecący w formacji, który koordynował służby ruchu lotniczego prowadząc korespondencję radiową oraz wizualnie zweryfikował uszkodzenie samolotu i prawidłową konfigurację do lądowania” – poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Incydent z samolotem M-346 Bielik. Jedna przyczyna już znana, ale tajna

Przyczyny zdarzenia wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, i do czasu wyjaśnienia okoliczności i przyczyn zdarzenia loty na samolotach M-346 zostały wstrzymane.

Czytaj więcej

Polski mundur nie tylko dla Polaka. Czy polskie wojsko przyjmie cudzoziemców?

Jaka była przyczyna awarii? – zapytaliśmy Dowództwo Generalne. „Została określona jedna z przyczyn (nigdy nie wyklucza się większej ilości przyczyn) zdarzenia lotniczego. Zdarzenie w dalszym ciągu jest przedmiotem badania KBWL LP i po jego zakończeniu zostaną sformułowane zalecenia profilaktyczne do realizacji (w tym usunięcie przyczyny bezpośredniej)” – poinformował nas ppłk. Marek Pawlak, rzecznik dowództwa.

Bieliki wznowią loty wiosną

Loty na tych jednostkach nadal są wstrzymane. „Na obecną chwilę loty na samolotach Bielik M-346 nie są realizowane. Decyzję o wznowieniu lotów wyda Dowódca Generalny RSZ po zakończeniu badania zdarzenia lotniczego przez KBWL LP oraz wydania Raportu końcowego. Zawieszenie lotów na M-346 obowiązuje do czasu usunięcia bezpośredniej przyczyny usterki. Szacuje się, że wiosenne szkolenie pilotów LAW nie jest zagrożone” – dodał ppłk. Pawlak.

Czytaj więcej

Nowy śmigłowiec dla armii wysoko uniesie Świdnik

Armia odnalazła element, który odpadł od maszyny. Jak słyszymy w Lotniczej Akademii Wojskowej teraz realizowane jest szkolenie wstępne na symulatorach, a praktyczne na innych jednostkach, którymi dysponuje uczelnia.

W skład floty Lotniczej Akademii Wojskowej wchodzi 38 statków powietrznych m.in. samoloty Diamond, Zlin, AN 2 oraz śmigłowce.

Problemy z samolotami M-346 Master

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym odbywa się zaawansowane szkolenie lotnicze. Pierwsze maszyny pojawiły się w Polsce w 2016 roku. Teraz jest ich 16, bazują one w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

To nie pierwsze problemy z tymi samolotami, o czym pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”. NIK w 2022 r. ujawniła, że w Lotniczej Akademii Wojskowej i 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego z Dęblina nie w pełni było realizowane szkolenie lotnicze podchorążych. Wynikało to m.in. z tego, że połowa samolotów szkolnych M-346 Bielik była niesprawna.

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli ponad 40 proc. absolwentów kończących w latach 2019–2020 studia o specjalności pilot samolotu odrzutowego nigdy nie szkoliło się na takim samolocie.

Stało się tak, gdyż 5 grudnia 2023 r. w godzinach przedpołudniowych podczas lotu szkolnego nad terenem powiatu łukowskiego, urwała się z takiej maszyny owiewka.

„Pomimo wyjątkowej sytuacji pilot bezpiecznie wylądował na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zdolność pilota do szybkiego podejmowania decyzji, umiejętności pilotażowe oraz opanowanie i koncentracja w sytuacji kryzysowej okazały się kluczowe. Asysty w sytuacji kryzysowej udzielił pilot lecący w formacji, który koordynował służby ruchu lotniczego prowadząc korespondencję radiową oraz wizualnie zweryfikował uszkodzenie samolotu i prawidłową konfigurację do lądowania” – poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Pozostało 81% artykułu
Wojsko
Awaryjne lądowanie samolotu Bielik. Loty wstrzymane do odwołania
Wojsko
Problemy kadrowe polskiego wojska. Alarmujące dane NIK
Wojsko
Samoloty Iskra przechodzą na emeryturę
Wojsko
Gen. Maciej Klisz: Jesteśmy na kursie kolizyjnym
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wojsko
Wojsko ma nadmiar chętnych, poprawi jednak jakość szkolenia