Sąd: Skala informacji decyduje o jej charakterze

Sam fakt nieistnienia informacji w momencie składania wniosku jeszcze nie świadczy o tym, że jest to informacja przetworzona.

Publikacja: 18.07.2023 02:00

Sąd: Skala informacji decyduje o jej charakterze

Foto: Adobe Stock

Przypomniał o tym w niedawnym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, który rozpatrywał skargę obywatela na odmowę udostępnienia informacji publicznej przez wójta.

Jaki wniosek

Wniosek dotyczył stanu zadłużenia gminy w zakresie opłat za dostarczony węgiel (bieżącego oraz z lat wcześniejszych). Prosił o przesłanie skanów wszystkich faktur wystawionych gminie w 2022 roku przez dostawców wraz z potwierdzeniami zapłaty. Chciał też otrzymać zestawienie, ile węgla dostarczono do gminy w 2022 roku dla poszczególnych kotłowni.

Trudne zadanie

Wójt stwierdził, że udzielenie odpowiedzi wymaga zaangażowania intelektualnego, organizacyjnego, kadrowego potrzebnego na przygotowanie przetworzonej informacji, w tym m.in. szacowany czas na odnalezienie, kompletowanie poszczególnych dokumentów oraz podjęcie czynności umożliwiających jej udostępnienie w sposób wskazany we wniosku, wymaga wykonania szeregu czynności technicznych, w tym przetworzenia informacji oraz wytworzenia nowej informacji. Podkreślił, że wyszukanie żądanej informacji wymaga dużego nakładu czasu dla wielu osób, głównie wydziału finansowego, odrywając urzędników od przypisanych kompetencji i zadań.

W takiej sytuacji wójt doszedł do wniosku, że żądana informacja dotyczy informacji przetworzonej, a nie prostej. Tymczasem strona nie wykazała szczególnie istotnego interesu publicznego, w związku z tym brak jest, podstaw do uznania, że w sprawie zachodzi kwalifikowana szczególna istotność dla interesu publicznego.

Innego zdania był obywatel, który uważał, że przedmiotem jego wniosku było udzielenie informacji prostych. Istniały one w chwili złożenia wniosku, a ich udostępnienie wymagało jedynie przedsięwzięcia czynności technicznych, związanych z przekazaniem informacji zgodnie ze sposobem i formą wskazanymi we wniosku. Jak zaznaczył, realizacja wniosku nie wymagała wytworzenia nowej jakościowo informacji.

Prosta i przetworzona

Rozpatrujący skargę WSA w Olsztynie przypomniał, że ustawa rozróżnia informację prostą i przetworzoną. Wykładni tych pojęć dokonało orzecznictwo sądowoadministracyjne.

– Pod pojęciem informacji prostej rozumie się informację, którą podmiot zobowiązany może udostępnić w takiej formie, w jakiej ją posiada i nie jest to związane z konicznością poniesienia kosztów lub znacznego nakładu pracy trudnych do pogodzenia z bieżącym funkcjonowaniem jednostki. Natomiast informacja przetworzona w chwili złożenia wniosku nie istnieje. Jej wytworzenie wymaga przeprowadzenia przez podmiot zobowiązany pewnych czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu o posiadane informacje proste (wyrok NSA z 26 lutego 2016 r. sygn. akt I OSK 833/15) – wyjaśnił sąd.

To były wydruki

Jego zdaniem, nie ma podstaw do uznania, że dane o które wystąpił obywatel stanowi informację przetworzoną. – Co prawda organ podał, że niezbędne jest opracowanie wydruków z dwóch programów księgowych, ale trudno przyjąć, aby stanowiło to poważny nakład pracy. Sam organ wskazał, że są to wydruki. Trudno też uznać za przetworzenie informacji wskazane przez organ wypięcie z segregatorów faktur oraz potwierdzeń zapłaty – wskazał WSA.

– Są to czynności proste, nie wymagające wysiłku intelektualnego, ani zaangażowania poważnych sił i środków – dodał.

Jak podkreślono w uzasadnieniu, sam fakt nieistnienia informacji w momencie składania wniosku jeszcze nie świadczy o tym, że jest to informacja przetworzona. Co więcej, w sprzeczności z zasadą do informacji publicznej pozostaje kwalifikowanie informacji publicznej jako informacji przetworzonej tylko z uwagi na fakt, że jest ona przygotowywana dla wnioskującego podmiotu przez czynności polegające na odnalezieniu odpowiednich dokumentów, sporządzenia ich kopii, nawet jeśli są one czasochłonne i wymagają zwiększonego nakładu środków osobowych. - Czynności te stanowią proste czynności kancelaryjno-biurowe o charakterze technicznym. W tej sytuacji należy wykluczyć, aby wymagały one dokonania przez organ odpowiednich operacji myślowych – analiz, obliczeń, zestawień czy wyciągów, a zatem działania intelektualnego na zbiorze informacji prostych, prowadzonego do przekształcenia zbioru tych informacji w nową jakościowo informację przetworzoną. Dopiero ewentualnie ich skala może powodować, iż informacja publiczna byłaby kwalifikowana jako przetworzona – wyjaśniono.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 20 czerwca 2023 roku.

Sygnatura akt: II SA/Ol 258/23

Przypomniał o tym w niedawnym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, który rozpatrywał skargę obywatela na odmowę udostępnienia informacji publicznej przez wójta.

Jaki wniosek

Pozostało 96% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach