- Podatnik nabył 1 marca 2014 roku samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 4 tony. 30 listopada tego samego roku samochód uległ spaleniu, na co podatnik ma zaświadczenie straży pożarnej, wiec sprzedał wrak samochodu na części. W 2018 roku organ podatkowy wszczął postępowanie podatkowe i nakazał zapłatę zaległego podatku transportowego za lata 2014 i 2015. Podatnik odwołał sie od decyzji organu podatkowego, twierdząc że nie posiada już pojazdu i co za tym idzie, nie dotyczy go obowiązek podatkowy. Czy będzie musiał zapłacić podatek? Kiedy wygaśnie obowiązek podatkowy? – pyta czytelnik.
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych powstaje z mocy prawa, czyli bez udziału organu podatkowego (automatycznie). Podatnicy sami obliczają podatek, który wykazywany jest w corocznych deklaracjach (formularz DT-1). Jeżeli podatnik nie wywiązuje się z tego obowiązku albo robi to niewłaściwie, to organ określa zobowiązanie z urzędu. Punktem odniesienia dla organu są deklaracje. W podatku transportowym można je podzielić na dwa rodzaje:
1) coroczne – składane do 15 lutego;
2) związane z powstaniem lub wygaśnięciem obowiązku podatkowego – składane w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego.
Kto i od kiedy płaci
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży m.in. na osobach fizycznych będących właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym: