To będzie trudny rok ubezpieczycieli

Pandemia, związana z nią wyższa śmiertelność, konkurencja cenowa na rynku komunikacyjnego OC, rozwój oferty produktowej i dalsze usprawnianie zdalnej obsługi klientów – to tylko część wyzwań, z jakimi mierzy rynek ubezpieczeń.

Aktualizacja: 03.01.2022 21:00 Publikacja: 03.01.2022 20:59

To będzie trudny rok ubezpieczycieli

Foto: Adobe Stock

O ocenę tego, co na polskim rynku ubezpieczeń działo się w 2021 r. oraz o prognozy na przyszłość poprosiliśmy kilka firm ubezpieczeniowych.

Czytaj więcej

Kara za brak OC w 2022 roku

2021 drugi rok pandemii

- Miniony rok to już drugi rok pandemii. Wywarł on istotny wpływ na rynek ubezpieczeń. Zanotowaliśmy znaczący wzrost liczby roszczeń z tytułu ubezpieczeń na życie – zauważa Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska. - Początkowo było to rekompensowane mniejszą liczbą szkód w ubezpieczeniach motoryzacyjnych, ale ruch na ulicach już jest ponownie bardzo duży, co przekłada się na liczbę wypadków i stłuczek. Dodatkowo problemy z dostępnością części i inflacja wpływają na radykalny wzrost odszkodowań – dodaje.

Wskazuje też, że klienci są teraz znacznie bardziej skłonni do zawierania umów na odległość, nie tylko, gdy korzystają ze strony, czy dzwonią na infolinię, ale także wówczas, gdy korzystają z porad agentów i innych pośredników. W odpowiedzi ubezpieczyciele jeszcze bardziej przyspieszyli cyfryzację. - Zainwestowaliśmy w optymalizację procesów i sposobów komunikacji z klientami, aby zapewnić im wygodny dostęp w przypadku zakupu, odnowienia ubezpieczenia lub zmiany danych. Usprawniliśmy i uprościliśmy proces likwidacji szkód, który zawsze jest stresujący, bo wiąże się zazwyczaj przykrym wydarzeniem dla klienta, jak np. wypadek samochodowy, czy choroba – wylicza prezes Generali Polska.

- Miniony rok był kolejnym okresem, w którym budowaliśmy zaufanie w branży, dotyczy to zarówno klientów, jak i pośredników oraz firm ubezpieczeniowych. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń, pandemia spowodowała wzrost obaw Polaków o brak dostępu do opieki medycznej, ryzyko ciężkiej choroby najbliższej osoby czy jej śmierć – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Wiener. - Widzimy to także obserwując większe zainteresowanie ubezpieczeniami zdrowotnymi, które gwarantują taki dostęp czy pokrycie kosztów leczenia. W ostatnim czasie bardzo zmieniła i rozwinęła się także oferta usług pomocowych. Kiedyś assistance był kojarzony głównie z ubezpieczeniami komunikacyjnym, ale obecnie jest naturalnym uzupełnieniem ubezpieczeń nieruchomości, życiowych czy turystycznych, które klienci bardzo cenią – dodaje.

Zeszły rok to także dwie duże fuzje na polskim rynku ubezpieczeniowym. Uniqa przejęła AXĘ, Allianz Avivę. - Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem na rynku ubezpieczeniowym jest trwający proces zmian właścicielskich. Takiej sytuacji jeszcze nie było – ocenia Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska. - W naszym przypadku udało się zakończyć fuzję prawną w 6 miesięcy i to całkowicie zdalnie. W efekcie konsolidacji branży, zresztą długo oczekiwanej i zapowiadanej, powstają mocniejsze grupy ubezpieczeniowe. I jest duża zmiana w branży - dodaje.

'2022- długa lista wyzwań

Ubezpieczyciele spodziewają się w tym roku dalszych problemów na na rynku komunikacyjnego OC. - To wyzwanie, z którymi będziemy mierzyć się jako branża również w przyszłym roku. Szczególnie, że mniejsza liczba szkód z OC w początkowym etapie pandemii, wpłynęła na ceny tych polis, które są w tej chwili dość niskie. To wskazuje na potrzebę korekty cen – uważa Roger Hodgkiss. Zwraca przy tym uwagę, że polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest bardzo konkurencyjny, więc jest to poważne wyzwanie dla całego sektora.

- Kolejnym ważnym, pozytywnym elementem jest zwiększone zainteresowanie klientów ubezpieczeniami na życie i zdrowotnymi. Klienci stają się coraz bardziej świadomi potrzeby posiadania szerszej gamy produktów ubezpieczeniowych, by chronić siebie i swoje rodziny. Dlatego w 2022 r. nadal będziemy nie tylko ulepszać nasze procesy, aby wspierać obsługę naszych klientów. Będziemy również opracowywać nowe produkty, uwzględniając doświadczenia ostatnich miesięcy i zmieniające się potrzeby klientów. Dostrzegamy również szanse w lepszym zarządzania danymi. Możemy dzięki temu stworzyć spersonalizowaną, dopasowaną do oczekiwań klienta i jego sytuacji życiowej, ofertę – mówi prezes Generali Polska.

W jego ocenie największym wyzwaniem, jakie stoi przed całym rynkiem finansowym jest jednak utrzymanie kultury przedsiębiorstwa, gdy duża część pracowników działa zdalnie z domu. - Bez spotkań twarzą w twarz trudniej jest stworzyć takie środowisko i atmosferę, które odróżniają dany podmiot od konkurencji i jednocześnie zbudują zaangażowanie oraz będą wspierały pracę zespołową w firmie. To jedno z ważnych wyzwań, z którymi się będziemy mierzyć także w tym roku – ocenia Roger Hodgkiss.

- W 2022 r. spodziewamy się dość wysokiego wzrostu gospodarczego, wspieranego w dużej mierze przez inwestycje oraz konsumpcję indywidualną. Wzrost aktywności gospodarczej powinien zwiększyć popyt na dobrowolne ubezpieczenia majątkowe – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO PZU. - W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, odbuduje się portfel tych oferowanych przez firmy leasingowe i dealerów. Oczekujemy też wzrostu cen ubezpieczeń, szczególnie w produktach komunikacyjnych, pomimo niesłabnącej rywalizacji o klienta – dodaje.

Jego zdaniem istotny będzie wpływ interwencji produktowych KNF na rynek ubezpieczeń na życie. - Liczę jednak na dynamiczny wzrost sprzedaży w formie grup otwartych w kanałach własnych i multiagencyjnym, wyhamowanie negatywnych trendów w ubezpieczeniach grupowych i rozwój ubezpieczeń ochronnych we współpracy z bankami z Grupy PZU – wylicza członek zarządu największego polskiego ubezpieczyciela. Zapowiada przy tym, że Grupa PZU będziemy dalej mocno rozwijać bancassurance, wprowadzając np. w Banku Pekao samodzielne ubezpieczenia komunikacyjne oraz ubezpieczenie do kart wydawanych klientom czy pakiet ubezpieczeń NNW i od utraty pracy dla leasingobiorców Alior Leasing. Zwraca też uwagę, że w 2022 r. prawdopodobnie nadal będziemy zmagać się z COVID-19 i choć to ryzyko zostało w dużym stopniu „oswojone",, to wpływ pandemii i zwiększonej śmiertelności wciąż może odbijać się na wynikach w segmencie ubezpieczeń na życie, zwłaszcza w I i II kwartale tego roku.

Magdalena Rokicka, PO dyrektora ds. produktów życiowych i zdrowotnych w Allianz Polska zwraca uwagę, że segment rynku ubezpieczeń zdrowotnych rośnie, a prognozy wskazują, że w kolejnych latach szybkie tempo rozwoju się utrzyma. Ma na to wpływ zarówno pandemia, która zwiększyła obawy Polaków przed śmiercią i chorobą. - Rynek będzie podążał za potrzebami klientów, zatem nie bez znaczenia będą kanały cyfrowe takie jak: zdalne zawarcie umowy, telemedycyna,  możliwość on-linowego umawiania się do lekarza, profilaktyka – ocenia Magdalena Rokicka.

- Mierzyliśmy się i nadal mierzymy z wieloma wyzwaniami i niepewnościami. W tym także dotyczącymi pandemii i jej wpływu na biznes. Przed nami dalej wyzwania związane z wysoką inflacją, niestabilnością rynków finansowych oraz nowymi regulacjami – mówi Marcin Nedwidek.

- Jako branża w 2022 r. będziemy musieli zmierzyć się z wprowadzeniem nowych modeli pracy, przejściem na stałe z dotychczasowego modelu stacjonarnego na hybrydowy czy zdalny. Może to rodzić wątpliwości dotyczące komfortu pracownika czy umiejętności rozgraniczenia pracy i życia prywatnego, które w modelu zdalnym mocno się zacierają. Dlatego kluczowe będzie wsparcie pracowników w obszarze profilaktyki zdrowia psychicznego ze strony wykwalifikowanych profesjonalistów, ale także menadżerów – uważa Anna Włodarczyk-Moczkowska.

Także jej zdaniem zwaniem będzie funkcjonowanie w okresie dużej zmienności i niepewności na rynkach. - Rosnąca inflacja i ceny energii, spodziewane dalsze podwyżki stóp procentowych – to wszystko będzie miało ogromny wpływ nie tylko na nastroje konsumentów i ich portfele, ale także na przykład na koszt pozyskiwania finansowania, bieżącej działalności czy likwidacji szkód – ocenia prezes Wiener.

O ocenę tego, co na polskim rynku ubezpieczeń działo się w 2021 r. oraz o prognozy na przyszłość poprosiliśmy kilka firm ubezpieczeniowych.

2021 drugi rok pandemii

Pozostało 98% artykułu
Ubezpieczenia
Ubezpieczyciele i adwokaci do powodzian: Możecie liczyć na bezpłatną pomoc
Ubezpieczenia
Grupa PZU przekaże 19 mln zł na walkę z powodzią
Ubezpieczenia
Ubezpieczyciele radzą powodzianom, jak zadbać o mienie i szybko załatwić odszkodowanie
Ubezpieczenia
Mocny spadek kursu PZU. Są dwa powody
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Ubezpieczenia
Coraz więcej Polacy wydają na ubezpieczenia. Ceny polis OC idą w górę