- Miniony rok był kolejnym okresem, w którym budowaliśmy zaufanie w branży, dotyczy to zarówno klientów, jak i pośredników oraz firm ubezpieczeniowych. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń, pandemia spowodowała wzrost obaw Polaków o brak dostępu do opieki medycznej, ryzyko ciężkiej choroby najbliższej osoby czy jej śmierć – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Wiener. - Widzimy to także obserwując większe zainteresowanie ubezpieczeniami zdrowotnymi, które gwarantują taki dostęp czy pokrycie kosztów leczenia. W ostatnim czasie bardzo zmieniła i rozwinęła się także oferta usług pomocowych. Kiedyś assistance był kojarzony głównie z ubezpieczeniami komunikacyjnym, ale obecnie jest naturalnym uzupełnieniem ubezpieczeń nieruchomości, życiowych czy turystycznych, które klienci bardzo cenią – dodaje.
Zeszły rok to także dwie duże fuzje na polskim rynku ubezpieczeniowym. Uniqa przejęła AXĘ, Allianz Avivę. - Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem na rynku ubezpieczeniowym jest trwający proces zmian właścicielskich. Takiej sytuacji jeszcze nie było – ocenia Marcin Nedwidek, prezes UNIQA Polska. - W naszym przypadku udało się zakończyć fuzję prawną w 6 miesięcy i to całkowicie zdalnie. W efekcie konsolidacji branży, zresztą długo oczekiwanej i zapowiadanej, powstają mocniejsze grupy ubezpieczeniowe. I jest duża zmiana w branży - dodaje.
'2022- długa lista wyzwań
Ubezpieczyciele spodziewają się w tym roku dalszych problemów na na rynku komunikacyjnego OC. - To wyzwanie, z którymi będziemy mierzyć się jako branża również w przyszłym roku. Szczególnie, że mniejsza liczba szkód z OC w początkowym etapie pandemii, wpłynęła na ceny tych polis, które są w tej chwili dość niskie. To wskazuje na potrzebę korekty cen – uważa Roger Hodgkiss. Zwraca przy tym uwagę, że polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych jest bardzo konkurencyjny, więc jest to poważne wyzwanie dla całego sektora.
- Kolejnym ważnym, pozytywnym elementem jest zwiększone zainteresowanie klientów ubezpieczeniami na życie i zdrowotnymi. Klienci stają się coraz bardziej świadomi potrzeby posiadania szerszej gamy produktów ubezpieczeniowych, by chronić siebie i swoje rodziny. Dlatego w 2022 r. nadal będziemy nie tylko ulepszać nasze procesy, aby wspierać obsługę naszych klientów. Będziemy również opracowywać nowe produkty, uwzględniając doświadczenia ostatnich miesięcy i zmieniające się potrzeby klientów. Dostrzegamy również szanse w lepszym zarządzania danymi. Możemy dzięki temu stworzyć spersonalizowaną, dopasowaną do oczekiwań klienta i jego sytuacji życiowej, ofertę – mówi prezes Generali Polska.
W jego ocenie największym wyzwaniem, jakie stoi przed całym rynkiem finansowym jest jednak utrzymanie kultury przedsiębiorstwa, gdy duża część pracowników działa zdalnie z domu. - Bez spotkań twarzą w twarz trudniej jest stworzyć takie środowisko i atmosferę, które odróżniają dany podmiot od konkurencji i jednocześnie zbudują zaangażowanie oraz będą wspierały pracę zespołową w firmie. To jedno z ważnych wyzwań, z którymi się będziemy mierzyć także w tym roku – ocenia Roger Hodgkiss.
- W 2022 r. spodziewamy się dość wysokiego wzrostu gospodarczego, wspieranego w dużej mierze przez inwestycje oraz konsumpcję indywidualną. Wzrost aktywności gospodarczej powinien zwiększyć popyt na dobrowolne ubezpieczenia majątkowe – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO PZU. - W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych, odbuduje się portfel tych oferowanych przez firmy leasingowe i dealerów. Oczekujemy też wzrostu cen ubezpieczeń, szczególnie w produktach komunikacyjnych, pomimo niesłabnącej rywalizacji o klienta – dodaje.