Rzecznik Finansowy pyta SN o pomniejszanie odszkodowań z OC o rabaty

Rzecznik Finansowy Bohdan Pretkiel wystąpił z wnioskiem do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu rozstrzygnięcie istniejących w orzecznictwie sądów rozbieżności w wykładni przepisów prawa w zakresie dopuszczalności stosowania w ustalaniu odszkodowania z OC rabatów i upustów stosowanych w sieciach partnerskich zakładów ubezpieczeń.

Publikacja: 31.08.2022 15:00

Rzecznik Finansowy pyta SN o pomniejszanie odszkodowań z OC o rabaty

Foto: Adobe Stock

Jak czytamy na stronie Rzecznika Finansowego, podniesiona we wniosku wątpliwość dotyczy korelacji obowiązku minimalizowania szkody i współdziałania poszkodowanego z ubezpieczycielem w wykonaniu zobowiązania, z ewentualnym uprawnieniem tego ostatniego do ustalenia należnego odszkodowania przy uwzględnieniu rabatów i upustów.

Czy Zakład Ubezpieczeń może ustalić odszkodowanie przysługujące poszkodowanemu z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych z uwzględnieniem ulg i rabatów na usługi naprawcze, części i materiały służące do naprawy pojazdu, możliwych do uzyskania we współpracy z warsztatem współpracującym z ZU. A to ze względu na spoczywające na poszkodowanym (uprawnionym do odszkodowania np. firmie skupującej długi) obowiązek zapobieżenia zwiększeniu szkody oraz współdziałania z dłużnikiem (w tym wypadku ZU) przy wykonywania zobowiązania.

Rzecznik Finansowy

RF wyjaśnia, że złożony do Sądu Najwyższego wniosek ma na celu zwiększenie ochrony praw i interesów klientów podmiotów rynku finansowego w relacjach z ubezpieczycielami oraz zmiany praktyki zakładów ubezpieczeniowych polegającej na pomniejszaniu kwoty odszkodowań z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych o rabaty i upusty stosowane w wybranych warsztatach zakładów ubezpieczeń.

Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego pozwoli na skuteczniejsze dochodzenie roszczeń od zakładów ubezpieczeń i rozstrzygnięcie istniejących w orzecznictwie sądów rozbieżności w wykładni przepisów prawa - podkreśla RF.

Na tym tle powstały istotne rozbieżności w orzecznictwie co do określania wysokości kosztów naprawy, w szczególności czy w ramach obowiązku zapobiegania zwiększeniu rozmiaru szkody i współdziałania mieści się powinność poszkodowanego do skorzystania z rabatów i upustów na części zamienne i inne materiały niezbędne do naprawy.

- W tej sytuacji Zakłady Ubezpieczeń nieraz niejako na siłę wymuszają stosowanie rabatów, poza tym ta praktyka wymusza na poszkodowanym naprawę w warsztacie powiązanym z ZU. Paradoksalnie działalność sieci naprawczych mająca służyć w teorii wygodzie poszkodowanym, pośrednio skutkuje nieproporcjonalnym ich obciążeniem - wskazuje w konkluzji wniosku do SN Bohdan Pretkiel, Rzecznik Finansowy.

- Fundamentalne znaczenie w pytaniu RF ma kwestia zakresu obowiązku poszkodowanego współdziałania z ubezpieczycielem, a zarazem " świadomej likwidacji szkody" i zagwarantowania pełnych praw poszkodowanego. Pamiętać należy, że w procesie naprawy pojazdu najważniejsze jest bezpieczeństwo, dlatego zarówno technologia naprawy, jak i użyte części nie mogą być źródłem niczyjego zysku, lecz mają zapewnić przywrócenie pojazdu do stanu sprzed szkody - wskazuje sędzia Aneta Łazarska, która podobne pytanie skierowała wcześniej do SN (szerzej: "Czy trzeba zabiegać o tańsze części samochodowe", "Rz" z 9 sierpnia 2022 r.)

Czytaj więcej

Czy trzeba zabiegać o tańsze części samochodowe

- Dobrze byłoby aby uchwała SN dała jednoznaczne odpowiedzi na postawione pytanie, albowiem indywidualne badanie celowości czy zasadności zaproponowanych rabatów czy upustów spotęguje koszty w tych sprawach i zaangażuje biegłych. Koszt takiej sprawy będzie więc wynosił ok 2000 zł, a postępowania będą trwały latami - dodaje sędzia Łazarska.

Jak czytamy na stronie Rzecznika Finansowego, podniesiona we wniosku wątpliwość dotyczy korelacji obowiązku minimalizowania szkody i współdziałania poszkodowanego z ubezpieczycielem w wykonaniu zobowiązania, z ewentualnym uprawnieniem tego ostatniego do ustalenia należnego odszkodowania przy uwzględnieniu rabatów i upustów.

RF wyjaśnia, że złożony do Sądu Najwyższego wniosek ma na celu zwiększenie ochrony praw i interesów klientów podmiotów rynku finansowego w relacjach z ubezpieczycielami oraz zmiany praktyki zakładów ubezpieczeniowych polegającej na pomniejszaniu kwoty odszkodowań z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych o rabaty i upusty stosowane w wybranych warsztatach zakładów ubezpieczeń.

Pozostało 81% artykułu
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie