Zagraniczna ekspansja Torpolu

Spółka chce budować i naprawiać linie kolejowe w Norwegii oraz na Bałkanach.

Publikacja: 09.11.2015 21:00

Po trzech kwartałach 2015 r. Torpol zarobił na czysto 26,6 mln zł, czyli więcej niż w całym rekordowym ubiegłym roku. To zasługa realizacji dużych kontraktów kolejowych.

Spółka spodziewa się, że rynek będzie nadal sprzyjał. Plan zarządzającej torami w Polsce spółki PKP PLK zakłada do 2023 r. inwestycje w infrastrukturę kolejową rzędu 67,5 mld zł.

Utrzymać tempo

Rynek długo narzekał na to, że PKP PLK nie rozpisują przetargów. Analitycy spodziewają się, że z tego powodu wyniki firm z segmentu w przyszłym roku będą przejściowo niższe.

– Zostaliśmy bardzo przyjemnie zaskoczeni, PKP PLK do końca roku mają rozpisać przetargi na inwestycje o wartości około 14 mld zł – mówi Tomasz Sweklej, prezes Torpolu. – Spodziewamy się, że do końca roku zostanie zakończona prekwalifikacja firm, a w I połowie 2016 r. zostaną podpisane umowy. To głównie prace w formule „buduj", a nie „zaprojektuj i buduj", dlatego już w II półroczu mogą ruszyć prace – dodaje.

Zdaniem Torpolu ryzyko, że nastąpi spiętrzenie prac, jest nieznaczne. – PKP PLK muszą trzymać tempo, na kumulację inwestycji nie ma miejsca, bo trzeba pamiętać, że roboty oznaczają ograniczenia ruchu pociągów. Plan PKP PLK jest rzeczywiście rozłożony tak, by średniorocznie realizować inwestycje rzędu 8–9 mld zł – mówi Łukasz Sychowski, szef ds. relacji inwestorskich Torpolu.

Spółka ma apetyt na największe kontrakty, m.in. odcinki E20 Warszawa–Poznań, Kraków–Katowice czy Warszawa–Lublin. – Będziemy się też ubiegać o mniejsze zlecenia. Otwiera się również nowy rynek: prac serwisowych. Do tej pory zajmowały się tym spółki zależne PKP PLK, teraz pojawiają się pierwsze przetargi dla firm zewnętrznych – mówi Sweklej.

Zagraniczna ekspansja

Torpol będzie też kontynuować ekspansję zagraniczną. Przede wszystkim w Norwegii, gdzie firma jest obecna od pięciu lat, ale koncentrowała się na infrastrukturze tramwajowej, metrze oraz lekkiej kolejki miejskiej.

– Na początku przyszłego roku spodziewamy się dużych przetargów w segmencie najbardziej nas interesującym, czyli kolejowym. Staramy się wypracować przewagi, pozyskujemy lokalny personel do zarządzania projektami, mamy park maszynowy certyfikowany do pracy na rynku skandynawskim – mówi Sweklej.

Spółka planuje także powalczyć o zlecenia na Bałkanach. W pierwszej połowie 2016 r. ma wziąć udział w przetargach w Chorwacji.

Jak zapotrzebowanie na kapitał w związku z ofensywą inwestycyjną wpłynie na możliwości podziału tegorocznego zysku? – Będziemy rozważali wypłatę dywidendy, ponieważ zależy nam na interesie akcjonariuszy. Jest jednak zbyt wcześnie, żeby o tym przesądzać – mówi Sychowski.

W reakcji na bardzo dobre wyniki Torpolu za III kwartał kurs w poniedziałek przed południem rósł nawet o 5,6 proc., do 13,1 zł. To cena o 8,5 proc. wyższa od ceny w wezwaniu na 33 proc. akcji ogłoszonym przez Marvipol – zapisy są przyjmowane do 20 listopada.

Marvipol chce 33 proc. akcji

Do 20 listopada można składać zapisy w wezwaniu do sprzedaży akcji Torpolu ogłoszonym przez Marvipol. Ten holding zajmuje się budownictwem mieszkaniowym i komercyjnym, jest również generalnym importerem Jaguar Land Rover. Inwestycja w Torpol ma dać grupie Marvipolu ekspozycję na atrakcyjny segment rynku budowlanego. Wzywający oferuje 11,8 zł za akcję – czyli równowartość średniego kursu z sześciu miesięcy. Aktualnie największym akcjonariuszem Torpolu jest Towarzystwo Finansowe Silesia. Państwowa instytucja 38 proc. papierów objęła w ubiegłorocznej ofercie publicznej po cenie 8 zł.

Po trzech kwartałach 2015 r. Torpol zarobił na czysto 26,6 mln zł, czyli więcej niż w całym rekordowym ubiegłym roku. To zasługa realizacji dużych kontraktów kolejowych.

Spółka spodziewa się, że rynek będzie nadal sprzyjał. Plan zarządzającej torami w Polsce spółki PKP PLK zakłada do 2023 r. inwestycje w infrastrukturę kolejową rzędu 67,5 mld zł.

Pozostało 89% artykułu
Transport
PAŻP podnosi stawki. W przyszłym roku polecimy drożej
Transport
Załamuje się popyt na samochody elektryczne. Już cierpią producenci w Polsce
Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących